tisdag 4 december 2012

Ljus i ett fruset hjärta


Jag tittar på snöflingorna som dansar utanför mitt fönster, medan jag funderar över livet och vilken mening allt egentligen har. Jag tänker på gårdagens besök vid Carros och Henkes gravar. Majan följde mig dit. Det var mörkt, iskallt och vackert. Träden gnistrade, ljusen som var tända här och där gav konstigt nog ett varmt, välkomnande sken och stjärnorna lyste klara från sina platser på vinterhimlen. Kylan trängde igenom alla kläder vi hade på oss och jag skyndade mig därför att tända de två ljusen och sätta dem i lyktorna. De lös, tillsammans med två andra ljus som redan brann där när vi kom, upp den hjärtformade svarta gravstenen med deras namn inpräntade i guld. Jag stod där en kort stund och tittade på ljusen, läste deras namn om och om igen och lät nån tår rinna nerför kinderna i mörkret. Igår var det två år sen Henke dog. Det kommer troligen inte att göra någon skillnad om det så går hundra år. Jag kommer nog aldrig att riktigt ta in det, aldrig riktigt att fatta att det faktiskt är så. Jag vet inte ens om jag vill förstå det helt och hållet. Det kanske inte är meningen att det ska gå att förstå att två av ens barn är döda, kanske är det just den där känslan av att det inte kan vara sant som hindrar en från att faktiskt bli galen. Intellektuellt vet jag, men känslomässigt längtar och saknar jag. I mitt hjärta önskar jag att de ska komma tillbaka, finnas, leva och överleva mig. I mitt sinne vet jag att det inte spelar någon roll hur många ljus jag tänder, eftersom inga ljus i världen kommer att få dem att komma tillbaka. Fast jag tänder dem ändå. Ibland på kyrkogården, men oftast hemma. För att hedra dem, för att tala om att jag älskar dem och för att meddela dem hur mycket jag saknar dem. För att det är det enda jag kan göra för dem nu.

Vi tände ett ljus på Jens grav också. Medan vi stod där vid Jens grav, kom det två tjejer gåendes i mörkret på kyrkogården. Det var för mörkt för att se vilka de var, men jag såg vart de gick. De gick till Henkes och Carros gravar och tände ljus. Det värmde i mitt mammahjärta att se, samtidigt som det smärtade att det måste vara på det viset. På hemvägen pratade vi om allt annat än det som egentligen rörde sig i åtminstone mina tankar, antagligen i Majans också. Det blev för jobbigt, det gjorde för ont och det fanns ändå inga ord som räckte till. 

Inga kommentarer: