söndag 19 augusti 2012

Henkes sida

Camilla satt vid datorn för en stund sedan och lyssnade på Staffan Hellstrand med låten "Lilla fågel blå". 
- Mamma, har du hört den här låten, frågade hon? Jag svarade ett självklart ja, medan jag tänkte att det har nog de flesta i det här landet gjort. När Camilla uttalade nästa mening insåg jag att jag har hört den låten många gånger, men jag har aldrig tidigare lyssnat på den. Det Camilla sa var: - Det är Lime som har lagt upp den på Henkes facebooksida och jag tycker den är så himla bra. I samma sekund som hennes ord sjönk in i mitt medvetande, hörde jag Staffan Hellstrand sjunga orden "kom tillbaks..". I samma sekund som låtens innehåll slog emot mig, kom mina tårar. Tårar av saknad, sorg, smärta och trasighet, men även av glädje över att Lime lagt upp nåt på Henkes sida och dessutom något så bra. Camilla hade nämligen rätt, det är en himla bra låt, en passande låt som berör. Snabbt torkade jag tårarna, för att inte visa hur tagen och rörd jag blev. Löjligt nog var det vad jag gjorde, för uppenbarligen var ju även Camilla i samma stadium. 

När Camilla gick ut ur rummet gjorde jag det jag både ville och bävade för och det jag behövde vara själv för att göra. Jag öppnade Henkes facebooksida. Där låg inlägget med Staffan Hellstrands låt, tillsammans med Limes kommentar: " vafan inte våran musiksmak men va tusan :)". Lime, som egentligen heter Emil, är en av Henkes kompisar tillika klasskamrat från byggprogrammet. Ja va tusan, för det var ett väldigt bra och väldigt talande låtval. Mycket rörd gjorde jag det jag kände att jag måste göra, det jag visste skulle få mig att börja gråta. Jag lyssnade på låten igen, slog igång den från Henkes sida där Emil lagt upp den och lät tårarna komma. Medan musiken spelade och orden i texten sköljde över mig, tittade jag på bilderna av Henke, på kommentarerna han fått, det han själv skrivit på sin facebooksida medan han levde och tillät mig att känna hur otroligt mycket jag saknar honom, hur mycket jag älskar honom och hur mycket jag önskar att han kom tillbaka. 

 Staffan Hellstrand - Lilla Fågel Blå
Från YouTube
(tyvärr inte samma suveräna version som Emil lagt upp på Henkes facebooksida, men budskapet är ändå detsamma)


3 kommentarer:

Anonym sa...

Kram <3

Spader Madame sa...

Härligt att få gråta till musik. Väldigt fin låt tycker jag och härligt att din son hade så fina kompisar. Bra helt enkelt.

Kram!

Ulrika sa...

Anonym: Kram tillbaka till dig!

Spader: Ja visst är det en fin låt! Musik är perfekt, vare sig man gråter, vill ändra humör, stärka sig själv eller för den delen till det mesta. Du har dessutom helt rätt, Henke hade underbara kompisar som ofta gör en varm i hjärtat. Så ja, bra helt enkelt.

Kram på dig med goa du!