onsdag 25 december 2013

Kärleksfullt

Julafton
Trots gårdagskvällens idoga tjurande kom julafton ändå inrullandes med ett sedvanligt gott humör. När den gjorde sitt inträde hade ingen i huset ännu gått och lagt sig, utan istället fikade vi, Emelie och jag, med min pappa och bror som var på besök. Det var en mysig start på en överlag mysig julafton. 

Farsan & brorsan
Efter sömn var det då fortfarande julafton och fortfarande var humöret sedvanligt gott. Dagen har inneburit mycket mycket god mat, fika, paket och ljus. Den har även innefattat hundar i varierande storlekar, vilket i sig lett till en del skratt.

Fika efter paketöppning
Trots att vår lilla familj har varit väl medveten om att två så älskade medlemmar fattas oss, har dagen varit mysig. Det har varit en ganska harmonisk julafton, utan stressande och utan runtåkande. Det är dessa aftnar som tenderar att vara de bästa. Det är då det viktiga får ta plats, istället för att klockan ska styra och dagen ska fyllas med så mycket som möjligt.

Julbrudarna + varghundsbebis
Väl hemma tände vi ljus för Carro och Henke i deras lykta. Det är den lykta Camilla och jag köpte i Mora precis innan Carros begravning och som vi sedan tände ljus i på hennes grav samma dag som hon begravdes. Samma lykta tände vi ljus i för Henke på hans grav när han precis hade begravts. Det känns som den är deras speciella och därför tände jag den, för att de på nåt vis skulle vara med och fira jul även i år. Det är viktigt att hålla dem nära, så nära det går och på de vis det är möjligt. Vi saknar dem och har därför inte bara tänt ljus utan även pratat om dem och om minnen vi har, såsom när Carro lärde Camilla att äta rödbetssallad och Henke ville ge mormor Bon Jovi i julklapp, under kvällen.
 
Ljus för Carro och Henke i deras lykta <3
En del saker går rakt in i ens hjärta. Det gjorde de julklappar jag fick av Camilla idag. Hon gav mig: en tavla med texten "om du inte tror på änglar, har du inte mött min mamma", willow tree ängeln "thank you", högtalare med baslåda till datorn och ett kort med en text som fick mig att gråta.

Några av mina julklappar

Det var många tårar som trillade när jag läste vad som stor på kortet, men det var inte ledsna tårar utan väldigt rörda tårar. Det var för den delen inte bara när jag läste kortet som tårarna trillade, utan även när jag öppnade paketet med ängeln och tavlan och när jag hörde ljudet i högtalarna. Nåja, vad är väl en jul utan hjärta och rörda, berörda känslor som får synas?

Ledde till tårar <3
Julaftonskvällen har fått avslutas i Emelies rum. Hon fixade fika, mysbelysning och julkalendern där och det var riktigt, riktigt härligt att få sitta där med två nöjda döttrar och några hundar och bara känna alla överväldigande känslor över att ha förmånen att känna så mycket och ha så mycket kärlek omkring sig. Det har, under omständigheterna, varit en riktigt bra julafton. Jag är väldigt tacksam för allt jag har och för dem jag har och har haft förmånen att få ha i mitt liv.

Tacksam <3

4 kommentarer:

Pia sa...

Skickar en julkram och önskar er en god fortsättning i lediga dagar! <3

Ulrika sa...

Detsamma till Dig Pia. Många kramar till dig <3

Anonym sa...

Så fantastiskt fina barn du har! Så fint skrivet av din dotter! Du kan vara en riktigt stolt mor!

Varma kramar från en mamma som saknar sin son oändligt <3<3<3

Ulrika sa...

Ja anonyma mamma, jag är enormt stolt över mina barn. Dom är det viktigaste jag har förmånen att ha/haft i mitt liv <3
Beklagar förlusten av din son. Förstår att du saknar varenda sekund, för det gör man, men trots det verkar det som tomheten vrids upp några extra snäpp under bland annat jul. Jag hoppas du har kärleksfulla människor omkring dig!
Många många varma kramar tillbaka tid dig <3