söndag 5 juli 2015

Fjärilsvingar syns på tavla


Magisk kväll
Nu är det bara en vecka kvar innan det blir semester och det vore en enorm underdrift att beskriva känslan inför kommande fredagseftermiddag som längtan. En fundering som för närvarande tar upp en stor del av min tanketid rör sig kring att hitta snabbspolningsknappen, för kommande vecka får gärna gå fort som bara den. Sedan många år tillbaka har jag en stående beställning på 96 miljoner till kosmos. Enda problemet är leveranstiden, som verkar vara relativt lång. Om det mot all förmodan skulle visa sig att just nu är en bra tid för leverans, skulle jag inte protestera det minsta. Däremot skulle jag förlänga min semester och köpa mig ett hus på Västkusten, för att inte göra så mycket annat än att umgås med nära, kära och havet. Länge.

Vattenvärld
I onsdags stiftade jag en ny bekantskap. Det var Magnus F som kom susandes med denna eminenta gäst. Eftersom jag den här sommaren hitintills inte har haft umgängesrätt med någon gräsklippare, var det med viss lyckokänsla jag studerade den nyanlända gästen tillika den gräsklippare jag får låna. Vi presenterades för varandra och jag fick instruktioner om hur jag skulle hålla den nya bekantskapen på bra humör. Under onsdagen var dock orken inte riktigt på topp, så det blev bara en kort presentation med löfte om kommande gemensamma äventyr. 

Livskvalitet
Torsdagen var den dag jag begav mig till arbetet igen efter tre dagars horisontalläge. Eftersom solen sken bestämde jag mig för att det bästa var att börja tidigt för att kunna gå hem i tid, så strax efter sex på morgonen var jag på mitt kontor. Jobbdagen var som jobbdagarna har tenderat att bli den senaste tiden. Efter jobbet fikade jag med mamma, för att därefter bege mig hem och umgås med den nystiftade bekantskapen. Det är faktiskt rätt rogivande att klippa gräs. Solen sken, hundarna njöt av gårdslivet och jag av att gräsmattan återigen förvandlades till gräsmatta istället för vildvuxen äng. 

Bäckvandring
Efter gräsklippningen drog vi till Byråsen en snabbis, husgudarna och jag. Ibland är det skönt att bara dra iväg och torsdagen var en sån dag. Även om det kändes som jag lätt hade kunnat fortsätta att åka i all oändlighet, var väl Byråsen ett rätt bra ställe att landa på ändå. Solen gick långsamt ner över bergen, vindkraftverken snurrade på och hundarna var lyckliga över den mjuka vind som svalkade dem medan vi vandrade runt på diverse skogsstigar och i slalombackarna. 

Blodigel
Efter skogspromenader är det gott med kaffe. Därför for vi till Hasse och Majan i deras fäbod. Dom hade elden tänd ute, rökelse mot myggen och gott kaffe. Från kaffe till jordgubbar. Nämligen så bjöds det jordgubbar med vispad grädde av Ebba, Hasse och Majans yngsta dotter, hemma hos Hasse och Majan, så vi for dit. Det var riktigt gott. På hemvägen visade månen upp sig och det var så vackert att jag fick lov att stanna för att ta kort. Det var en bra kväll med input av diverse slag. 

Överraskad 
I fredags var det en kollegas sista dag på jobbet. Hon ska arbeta med annat på annan ort från och med måndag. Hon serverade sista dagen till ära en riktigt god frukost med allt från kokta ägg, nykokta hallon med honung, yoghurt, pålägg i massor till mjölk till kaffet. Det var en mysig stund, även om det var lite kluvet på grund av anledningen till mysandet. När jag begav mig från jobbet kramade jag om henne och svamlade kortfattat en del saker. Det är alldeles för känslosamt att säga hejdå till en del. Ute i bilen skrev jag ett meddelande till henne istället. Även om vi kommer att höras av på andra sätt än i arbetet kommer jag definitivt att sakna henne i jobblivet. 

Inte den makaonfjäril jag såg, men vacker 
Efter detta lite vemodiga avslut på jobbdagen drog jag till skogs med husgudarna igen. Vi for till en sjö och på vägen dit såg jag för första gången en tranunge tillsammans med sina föräldrar. Den var himla fin, så starten på helgen var definitivt av det bättre slaget. Väl framme vadade både hundarna och jag runt i vattnet, njöt av solen och vinden som svalkade lite lagom. Det var där vid den lilla sjön som jag för första gången i mitt liv fick se en makaonfjäril på riktigt också. Den var maffig, den största fjäril jag sett utanför ett fjärilshus och så väldigt vacker. Utan att tänka mig för utbrast jag "hallå, stanna för du är bland det vackraste jag sett". Naturligtvis brydde sig fjärilen inte om det, men det var faktiskt en riktig höjdare att få se den.

Mycket trevlig kväll med Anette <3
Förutom fjärilar och en tranunge hann vi även stöta ihop med en orm, grodyngel och en  blodigel. När vi vandrat runt ett tag satte vi oss, husgudarna och jag, på bryggan och bara njöt ett tag. Livskvalitet är ett annat ord att beskriva eftermiddagen. När vi varpå väg hem fick jag plötsligt syn på fyra svarta fjärilar som fick mig att tvärnita bilen, släpa med mig hundarna för att vada runt i en bäck. Det visade sig att fjärilarna var trollsländor, men vackra var dom och bäcken var riktigt trevlig att vada runt i. Under kvällen var jag bjuden på grillat hos Therese och Magnus. Det var supergott och trevligt var det också. När jag for hem packade Magnus med mig en matlåda med mat för ungefär två dagar. Det är definitivt en form av lyx att ha såna vänner och dessutom att slippa laga mat. 

Harry husgud
Lördagen började med kaffe och jordgubbar hos exet och Emelie som sovit hos honom. Det var en trevlig start på dagen och så fick jag krama på Emelie lite också. Det är tomt när hon inte är hemma. Därefter var det skogen som gällde. Det var väldigt varmt, så det var med trötta husgudar jag kom hem. Utanför dörren stod det två tavlor med fjärilar och väntade. Det var Anette som lämnat dem visade det sig, precis som det visade sig att jag fick dem av henne. Wow liksom. Det var en riktigt bra överraskning. Under kvällen umgicks jag med Anette. Vi drack kaffe och te, åt melon och babblade. Det var riktigt trevligt. Medan vi satt där och babblade kände jag för första gången på ganska lång tid att det ändå fanns hopp om livet. Det gick att skratta hjärtligt och ändå ner i magen och det var underbart. Kanske, kanske är måendet på väg åt rätt håll igen. Kanske kommer semestern att underlätta vändningen och det betyder att det kanske blir en rätt bra sommar ändå. 

Sommar 

Inga kommentarer: