Har raggsockor någon som helst sexuell
betydelse och, iså fall, är det speciellt då vinröda som har det? Det var under en kvällspromenad
i mörkret med husgudarna i Camillas eminenta sällskap, som det först kom på
tal. Samtalet om strumpor och, för att vara lite mer specifik, då framförallt
om olika strumpor. Nämligen kan strumpor säga en hel del, dessutom om en hel
del. Det kanske låter långsökt, men strumpor kan berätta mycket om allt ifrån
individer, arbetsplatser, grupper till samhällen.
I strumpornas slaviska kultur
ingår nämligen sociala normer, ett slags forntidsmonument för överlevnad, vars
makt över den grå massan är så gott som oinskränkt. De sociala normerna, som de
flesta följer för att passa in och ses som normala, är egentligen inget annat
än en rädsla för att dö. Ett nedärvt beteende som härstammar från tiden då en individ
oftast inte överlevde på egen hand och det därför var viktigt att passa in i
den grupp man tillhörde för att inte bli utesluten. Så strumpkulturens omedvetna
ihopkopplande av konceptet ”inte passa in” och döden, medför därmed tydliga
försök att klä sig lika som andra, bete sig lika som andra, säga det andra vill
höra och föra sig lika som andra. Det är här nånstans, i djungeln av likadan, som
det totalt har gått överstyr och det är även här nånstans strumpor av olika
sorter kommer in. Trots strumpkulturens tydligt osjälvständiga läggning ägnar
den sig åt ett intressant fenomen i form av ett konstant användande av hyllade
klyschor såsom: våga tänka utanför ramarna, vara nytänkande och hitta kreativa
lösningar. Dessa uttryck är dock enbart hyllade så länge de stannar vid att
vara teoretiska klichéer. I samma sekund som planer på att sätta dessa i verket
genom handling uppkommer, börjar de grå att skruva obekvämt på sig under
nedlåtande knorranden medan deras dödsångest lyser förklädd till förakt ur
deras fogligt tomma ögon. Det spelar därför ingen roll att det handlar om en
kreativ lösning såsom att ha olika strumpor, som sparar såväl tid som pengar, om
den omsätts till handling. Att tidsåtgången minskar när det inte längre är
nödvändigt att para ihop två lika strumpor efter tvätten och att det sparas
pengar när inte hela paret strumpor behöver slängas om bara en av dem är
trasig, är oviktigt när det går från att vara teori till att bli praktik. I
praktisk form är en sån handling inte längre hyllad, utan enbart betraktat som annorlunda
och normbrytande. Nåt som går utanför den komfortabla zonen av vana,
bekvämlighet och trygghet. Fast utan ett visst normbrytande beteende, utan utrymme
att gå utanför den komfortabla zonen, kommer inte det mesta att stagnera då? Kommer
inte människor att sluta utvecklas, grupper att rämna, arbetsplatser att
förlora sin framåtanda, samhällen att stå stilla och framgång att vara det som
fortsättningsvis blir en hyllad myt då? Är det kanske dit vi är på väg med
stormsteg redan och är iså fall kommentarer i media såsom: ”Vi är väldigt dåliga på att tröttna här i
Sverige och väldigt bra på att stå ut med saker, bara för att vi tror att andra
står ut med det” ett tydligt tecken på det?
Det var såna saker vi pratade om
under vår promenad, Camilla och jag. Det var i samband med de olika strumporna
som minnet av en kommentar i cyberrymden om raggsockors sexuella betydelse kom
upp. Slutsatsen blev att ingen av oss är särskilt insatt i det ämnet, inte ens
om de är vinröda, men att ett svar på den frågan antagligen är avhängigt vem du
frågar. För oss har raggsockor framförallt en funktion oavsett vilken färg de
har, det är att hålla fötterna varma. För övrigt verkar strumpor vara en viktig
markör för såväl individer, grupper, arbetsplatser som samhällen, för det blir
smått löjeväckande att ens hoppas på att det ska finnas utrymme för att tänka
utanför boxen eller att vara kreativ, när ett så egentligen totalt oviktigt beteende
som exempelvis att ha olika stumpor på sig väcker en sån uppmärksamhet som bara
ett beteende av normbrytande karaktär kan göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar