fredag 13 april 2012

Därför hatar jag postlådan



Om du mot alla odds skulle ha förträngt det faktum att du förlorat två barn, eller om du omotiverat fått för dig att dagen idag är något så när okej och går att genomleva på ett rätt positivt sätt kan du snabbt ändra dessa förutsättningar. Hur? Hur enkelt som helst, hämta posten bara. Det är nämligen ungefär lika smärtsamt att ta upp brev där det står Stafås, Dödsbo, Henrik eller Stafås, Dödsbo, Caroline, som att få ett räjält knytnävsslag i magen. Alla som nån gång fått ett sånt slag, vet att det förutom smärtan leder till att man tappar luften och att närmaste minutrar går åt till att försöka kippa efter andan. Därefter kommer den riktiga smärtan, smärtan som för varje andetag du äntligen lyckas ta gör ännu ondare.

Så att hämta posten är alltid förenat med rädslan att få ett slag i magen som gör att man blir omkullkastad och förtvivlat kippar efter luft under några minuter, för att sedan känna sån smärta att det under resterande dag inte är möjligt att företa sig nånting mer. Därför låter jag bli det så ofta jag kan, jag har helt enkelt ingen lust att frivilligt utsätta mig för att eventuellt drabbas av ytterligare ett slag. Ibland går det dagar utan att någon i familjen har lust att utsätta sig för den risken. Trots att vi tycker lite synd om dem som delar ut posten, kan vi inte på något vis förmå oss att faktiskt genomföra det förhatliga momentet som kanske ännu en gång kastar det vi minst av allt vill få slängt på oss i ansiktet. En del dagar orkar vi helt enkelt inte återigen få det dyvlat på oss, påminnas igen och igen.. Vi vet att Carro och Henke är döda, vi vet hur mycket vi saknar dem och hur ont det gör att vara utan dem. Det vet vi utan ständiga påminnelser och därför avskyr vi allt som oftast att hämta posten..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har fastnat på den här bloggen,hittade den av en slump.
Jag haregentligen inget att relatera till mer än att jag vet hur det är att förlora någon nära som när pappa min gick bort tragiskt vid 46 års ålder då jag var 20 år gammal.
Men jag är ung och har inga barn och kan inte förstå hur det kan vara att förlora två av sina egna.
Jag har läst och fått en bild i huvudet av vad carro kan ha varit för typ av person.Du skriver att hon hade sitt eget sätt att se på världen.Att hon frågade sig varför inte nån ser hur hemska vi egentligen är mot varann i våran annars vackra värld. Jag tror att det är dom som ser dettaoch dom som mår som mest dåligt av oss människor,och som dessutom "lever livet" medans dom lever,jag tror att det är dessa människor som egentligen vet vad livet innebär och som vi borde lyssna lite extra på. Förr detta ekorrhjul och det liv vi lever idag,alla hemska krig och allt vi människor bara förstör,det är nog inte meningen att det ska vara så. Vi gör SÅ många fel som många nog inte ser. Men jag tror din dotter såg det. Hur mycket hon kanske fick höra att hon var sjuk,jag tror hon var friskare än dom flesta. Skulle vara en ära att fått träffa henne. Var stolt!
Kram på dig!

Ulrika sa...

Hej Anonym,
Så väldigt fint skrivet av dig. Å du har rätt. Det var en ära att träffa Carro. Det är en ära att ha fått ha henne i sitt liv. Många gånger tror jag som du, att hon hade alldeles rätt i sina tankar. Det är en hård värld. Andra gånger tänker jag att det händer väldigt mycket hemskheter i världen som inte borde få hända, men att den även är fylld av så mycket fint och viktigt. Carro tillhörde det fina, Henke gjorde det också och att få ta del av någons annans tankar är även det nåt av det fina. Som du har delat med dig lite av dina tankar här. Tack för det!
Kram tillbaka!