Funderar en del över vad som känns så
bekant med Alice i underlandet? Alice som ramlar ner i ett kaninhål och
hamnar i en helt absurd värld där inget är sig likt. En värld där
perspektiv ändras, fantasin upphäver tid och rum och figurer krymper och
förstoras. En värld som dessutom styrs av hjärterdam, en förkrympt,
sträng, pompös och tämligen otrevlig vuxen kvinna, som impulsivt agerar
ut sin svartsjuka och maktlystnad, ägnar sig åt fuskspel, får
raseriutbrott, står för en kaotisk rättegång och beordrar omotiverade
anfall med hjälp av de spelkort hon styr över. Förutom hjärterdam
innehåller underlandet karaktärer som den brett grinande Cheshire-katten
som ger råd av olika slag, den stressade, nervösa vita kaninen som
alltid är sen med en klocka som går exakt två dagar efter och
hattmakaren som har sitt eviga och totalt galna teparty. Den enda som
har vettet i behåll är Alice själv, vars styrka är hennes kavata och
beslutsamma framtoning trots hennes uppenbara malplacering i denna helt
galna värld.
Plötsligt drabbas jag av klarseendets
bistra tydlighet och inser, inte lika förvånad som jag skulle önska, att
det omisskännligen påminner mig om nåt normalt och väldigt närvarande i
de flestas liv. Nåt som åtminstone min upplevelse av, har gått från att
verka vara det normala, till att visa sig likna ett gränslöst underland
med egna
perspektiv på det mesta, egen uppfattning om tid och rum och figurer
som krymper och förstoras i takt med hjärterdams skiftande
sinnesstämningar. Hjärterdam som för övrigt utgörs av en mycket liten
klick med ett formellt tolkningsföreträde, som maktgalet fuskar sig fram
mellan regler och paragrafer för att beordra anfall mot samtliga med
annan åsikt. Hjärterdam är även den klick som gärna hittar nån form av
syndabock, nån som utmålas att ha så fel att hon slipper stå för att
inte ha rätt. Istället för att medge någon form av brist råder en
förkärlek för kaotiska interna rättegångsliknande tillställningar, i
syfte att skicka någon utan tolkningsföreträde och därmed även utan
försvar till giljotinen, allt för den enorma prestigens skull. Det
närvarande underlandet fortsätter konstant sitt evigt pågående galna
teparty, utan risk för ingrepp eller avbrott då den sublima rädslan för
syndabocksstraffet konstant hägrar i kulissen. Det vill säga tills en
Alice ovetandes om rådande komplexitet ramlar ner genom kaninhålet och
beslutsamt tar sig an uppgiften som den enda förkämpen med vettet i
behåll. Ibland lyckas Alice i sitt korståg, men ofta får hon se sig som
lyckligt lottad om hon bara lyckas kravla sig upp ur kaninhålet med
vettet i behåll till skillnad från de flesta andra av underlandets
invånare.
Dock ska poängen i originalberättelsen om Alice i underlandet, att
påminna om att ingenting är omöjligt, att allt inte är vad det ser ut
för och att om du av någon anledning faller ner i ett hål i marken
behöver det nödvändigtvis
inte
betyda att du hamnar i en grop, inte glömmas bort. Det trista i
verklighetens underland är att om man inte vet att man är på väg ner i
en grop, finns alltid möjligheten att man hamnar i ett avgrundsdjupt hål
där inget är möjligt utanför Hjärterdams fördomsfulla vilja. Trots
detta hoppas jag att olika fasoner av Alice fortsätter att konstant
falla ner i kaninhålet och tar upp påföljande strid för förnuftets
framtoning och reducerandet av den egentligen lilla Hjärterdams enorma
maktutövning. För när allt kommer omkring finns i alla fall möjligheten
då att en ensam röst så småningom blir hörd, vilket inte alla andras
tystnad kommer att bli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar