söndag 15 oktober 2017

Kan harhundar använda en iphone

Dagar när man går och funderar över sökandet efter ytterligare intelligent liv i rymden.

Lyssnade en av dessa dagar till en konversation där det diskuterades om att en harhund kanske inte var det bästa att ha på älgjakt eftersom den jagar hare och älgen springer undan. Svaret på det? En del borde kanske gå en kurs i positivt tänkande. Min reflektion: Vill man ha en hund till älgjakt, skaffa helst en älghund av nåt slag. Det känns lite underligt att förlita sig till positivt tänkande i den frågan..

Fortsatte lyssna till samma konversation där Google kom upp. En person höjer rösten lite och säger upprepade gånger med stolt ton: jag ropar då på Siri jag, jag ropar då på Siri jag, ropar inte du på Siri också. Personen har en Samsungtelefon. Min reflektion: piiiip!

Sen dess har jag inte funderat över ytterligare intelligent liv i rymden. Fokus har snarare legat på om inte positivt tänkande är lite väl överskattat, om teknikens under tagit någon svängning jag inte vet om, om jag ska anta att jag helt tappat det eller om det intelligenta medelmåttet kanske behöver omvärderas och om Loch nessodjuret kan anses som utrotat eller om det också är något man fortfarande letar efter. Saker man kan reflektera över dagar som denna helt enkelt.

 

Inga kommentarer: