lördag 27 oktober 2012

Äntligen fri

"Jag kan inte röra mig och jag måste prata via en dator, men i tanken är jag fri"
Stephen Hawking

Det är rätt svindlande ändå, att inse att vi alla är fria i tanken. Det spelar ingen roll hur livet ter sig eller vilka erfarenheter vi har, för vi har likväl friheten att bestämma hur det egna universumet ska se ut, eller uttryckt på ett annat sätt - hur vi förhåller oss till våra egna liv. Det var, trots alla otroligt intressanta fakta och teorier som presenterades, den största insikten jag fick av det program med Stephen Hawking som jag hade turen att se idag.

Bland alla förklaringar om ljuset, ljudet, magnetism, gravitation, strängteorier och M-teorier, pratade Hawking även om kvantfysik och minimala partiklar som betedde sig på ett underligt kaotiskt sätt. Han förenklade det genom att jämföra det med en fotbollsmatch där en straffboll skulle sparkas. När man skjuter bollen mot målet tar den en väg och försvaret och målvakten har därmed möjlighet att förhindra ett mål. Dessa små partiklar däremot skulle i form av fotbollen istället i samband med sparken gå från att vara en boll på ett ställe, till att vara överallt med alla möjliga banor tills den var i mål för att väl där åter gå ihop till en igen. Varken försvar eller målvakt skulle vid ett sånt scenario ha en möjlighet att hindra att bollen gick i mål. Just den förklaringen, i kombination med den snabbkurs i ödmjukhet som det är att lyssna till denne enormt begåvade, intelligente och väldigt sjuke man som Hawkings är och som trots sin sjukdom använder sina starka sidor för att bedriva en otroligt avancerad forskning och dessutom förklara den begripligt för lekmän, fick mig att inse just det. I tanken är vi alla fria att välja vårt universum. Vi kan välja hur vi vill förhålla oss och vilka val vi gör. Det finns lika många olika sätt och vägar, precis som nämnda partikel visade på, men oavsett vilken väg vi tar kommer vi alltid att komma i mål. Med det inte sagt att vi kan styra livet. Lika lite som bollen kunde styra att den fick en spark eller Stephen Hawking kunde styra sin hälsa, går det att styra livet. Det går däremot att i tanken välja förhållningssätt och därmed är vi faktiskt alla fria att välja hur vårt eget universum ska se ut. Mörkt och utan stjärnor, eller med en klar natthimmel fylld av stjärnor, norrsken och planeter. För min del är valet lätt, jag tänker försöka se stjärnorna - jag gillar stjärnor.

Inga kommentarer: