tisdag 1 september 2015

Sommarens kastrering

Jodå, vi fick allt vara med
Den fjärde augusti hände det. Då, efter månader med återkommande skrikanden och sprutande könshormoner, var det nog. Det var då Rut och Siv fick åka på en utflykt, som de till en början ansåg var relativt spännande, men som avslutades på ett mindre trivsamt sätt. Vi, det vill säga morsan, Emelie och jag, tog dem helt enkelt i bilen och begav oss av till veterinären för att kastrera dem. Jag tyckte det borde heta sterilisera eftersom Rut och Siv är honor, men veterinären hävdade med bestämdhet att så var icke fallet. Antagligen har han rätt, det är liksom lite mer hans område än mitt. Siv blev kastrerad först och då fick vi snällt vänta utanför med Rut, som tyckte livet lekte och att flugor, gräshoppor och diverse andra insekter helt klart måste jagas. Det var tills det var hennes tur att träffa veterinären.

Rut är precis färdigopererad och sydd
Siv hade snällt låtit sig sövas, men det gjorde inte Ruth. Istället förvandlades hon till en tiger i miniatyrform och gjorde allt hon kunde för att försvara sig mot detta synnerligen skymfande sätt. Till sist blev hon ändock sövd och kastrationen kunde utföras. Nåt som gjorde vår dag, i alla fall Emelies och min, var att vi fick vara med när Rut blev opererad. Morsan satt i ett annat rum tillsammans med Siv, men vi var med och studerade allt mycket noggrant. Det är spännande med operationer och de som utför dem är väldigt skickliga måste jag säga. 

Emelie fick med sig souvenirer från upplevelsen
Innan operationen sa jag till Emelie: bara du inte svimmar nu så. Jag hade inte behövt oroa mig, hon var minst lika nyfiken som jag och hon klarade galant alla delar av operationen. Både Rut och Siv vaknade nästan direkt de var färdigkastrerade, så det var något lulliga men vakna katter vi fick med oss hem. Emelie fick dessutom med sig souvenirer hem från veterinärbesöket i form av två sprutor, vilka hon var väldigt nöjd med. Faktiskt var så gott som alla nöjda med dagen, i alla fall om man bortser från katterna, som nog tyckte att de haft bättre dagar. Väl hemma skogsvandrade vi husgudarna, Emelie och jag. Från lite spänning till total avslappning bland träd och grönska kan gå fort ibland.

Skogsvandring med husgudarna - avslappning delux

Inga kommentarer: