lördag 19 september 2015

Gamla danskar & norrsken

På väg
Sommaren som gått, semester till trots, har jag bara hunnit med att påbörja diverse inlägg i bloggen. Det blev tydligtvis inte bättre av att arbetslivet återtog sin plats i det tidsutrymme som var dag innefattar. Därför fortsätter jag när det finns en lucka i tid och aktiviteter, att lägga upp alla de påbörjade utkast jag har. Bloggen fungerar, vilket antagligen nämnts förut, både som minnesbank och för att bearbeta.

Uppdukat 
Den 28 augusti 2015 var det då dags för fäbodliv efter jobbet. Vi var några stycken som skulle träffas i Majans och Hasses stuga för att äta tillsammans och dricka en och annan droppe vin. Solen sken, himlen var blå och känslan var att friheten låg inom räckhåll när jag for. Väl framme var grillen redo och bordet dukat, så vi satte oss ute i friska luften och babblade och drack vårt vin medan köttet grillades. 

Gosam kväll
Det var en avslappnad kväll med många skratt. Majan hävdade att det tillhörde god ton att följa skogens seder och att en av dem var att dricka ett litet glas gammeldansk. Där bangade i alla fall jag, efter en liten smutt på denna vedervärdiga dryck insåg jag att det fick vara hur det ville med sederna i skogen. Inget skulle kunna få mig att frivilligt hälla i mig denna illasmakande sörja. Nä, ska jag nu dricka nåt alkoholhaltigt ska det åtminstone vara nå så när gott.

Engla kollar läget
Illasmakande sörja
Mörkret kom så sakta smygande, elden sprakade, stjärnorna kikade fram och det var ljuslyktor utsatta lite här och där. Ia och Elinor begav sig av hemåt när kvällen började glida över mot natt. Majan och jag satt kvar vid elden och babblade om livet, såg den så gott som fulla månen glida upp och dessutom hade vi förmånen att få se norrskenet som spelade över himlen. Livskvalitet är väl egentligen bara förnamnet. Vilka upplevelser vi har tillgång till.

    

Det är faktiskt en speciell känsla att lägga sig i en stuga i skogen. Det är fridfullt att lyssna till elden som sprakar tills man somnar. Det är även rätt stor mysfaktor att vakna och titta in i eldstaden det första man gör. Det enkla livet ger så mycket. Husgudarna, som naturligtvis var med, njöt även de i fulla drag. 

 Godnatt & godmorgon

Eftermiddagen dagen efter begav vi oss av hemåt. Efter ett ha haft naturen så nära ett tag, var det med en känsla av ödmjukhet och påfyllda energidepåer jag kom hem. Väl hemma fortsatte helgen i lugn takt med en månskenspromenad i sällskap av husgudarna som mesta aktivitet. En del dagar är helt enkelt bara bra.  

Morgonvy
Ett av Majans & Hasses får som
betade invid stugan
Harry, Nova & Harrys mamma Loppan som njuter av solen i skogen

Inga kommentarer: