måndag 20 juli 2015

Sator vilken färg

SATOR så bra - på Rock n´ride
En vecka har redan gått av min semester och den har dessutom gått skrämmande snabbt. Det har varit en vecka fylld med kontraster, som täckt in det mesta från total vila till festligheter. Kontrasterna har inte bara handlat om händelser, utan även färger och då framförallt hårfärger. Nämligen inledde jag semester med att färga håret. Efter att under alldeles för lång tid låtit bli med just det, var utväxten inte att leka med. Det var inte den nya hårfärgen heller. 

Före - med utväxt
Tilläggas bör att jag är usel på det där med hårfärger, så när jag ska köpa en så ringer jag Camilla som säger åt mig vilken jag ska ha. Den här gången fanns inte någon av de vanliga färgerna, så jag fick chansa. Lärdomen av det? Chansa inte, åtminstone inte när det gäller hårfärger. Naturligtvis visade det sig att jag släpat hem en färg med blekning i, eller om det rent utav inte var en färg utan en ren blekning. Som sagt, jag är usel på det där med hårfärger.   

Efter - utan utväxt, men i en groteskt ljus nyans
Den felaktiga färgen visade sig när jag sköljde ur den efter färgningen. Semestern firades därmed in i en synnerligen ful orange färg. Camilla och Emelie skrattade gott och det gjorde faktiskt även jag, vad annat fanns det att göra liksom? Nåt annat fanns det förstås att göra, vi färgade om håret under lördagen. Låt mig säga så här, det blev inte särskilt mycket bättre. Färgen var i och för sig inte orange längre, utan gick i en något mer gulaktig ton. Även Emelie passade på att färga sitt hår under lördagen. Dock var hennes intention och resultat detsamma, det vill säga rosa. 

Vackra värld!
Efter diverse katastrofal och mer lyckad hårfärgning for vi ut och åt, Camilla, Emelie och jag. Det finns ingen egentlig vits med att låta bli, förr eller senare får man ändå lov att gå utanför dörren oavsett hårfärg. Lördagen var även den dag som Patrik dök upp. Han meddelade att han definitivt sett mig i bättre färger. Nåja, jag var åtminstone inte grönhårig vilket jag varit en gång förut. Under söndagen begav jag mig till en frisörsalong och införskaffade silverinpackning. Resultatet kan beskrivas som extremt ljust med en gulaktig ton och supertorrt. Det kommer att dröja innan jag vant mig vid detta. 

Rekreation :)
Helgen innefattade förutom diverse hårexperiment lugn i hemmet, underbara solnedgångar, trevligt sällskap och vila. Vilan behövdes dessutom, för på måndagen var vilotiden temporärt över. Måndagen var den dag det var dags att inleda närvaron vid den årligen återkommande dansbandsveckan. Inte för att jag ägnar någon tid till vare sig diverse dansband eller att dansa, åtminstone inte sån dans som nämnda vecka brukar ha betoning på. Vi, Patrik och jag, begav oss till Therese och Magnus för att njuta av såväl vin som solnedgång innan vi begav oss till öltältet i centrum. 

Uppträdande på Tom´s
Det var mycket folk, bra musik och roligt. Efter öltältandet fortsatte kvällen först på Sandbäck´s och därefter på Tom´s, två lokala matställen/krogar i vår lilla bygd. Trevligt hade vi och kvällen blev ganska snabbt natt. Av förklarliga skäl blev tisdagen inte särskilt aktiv, det mesta vi företog oss bestod i ett besök hos morsan. 

Katastrofalt slö tisdag - på besök hos
morsan/mormor
Onsdagen däremot var det mer hopp om ett aktivt liv. Då fanns helt plötsligt ork till att klippa gräset, njuta av såpbubblor som små barn och att återigen ägna oss åt vinprovning. Under kvällen träffades en hel del människor, däribland Camilla, Angelica och Peter, Ingegärd, Maria, Patrik, Jacki, Cherri och jag, hos Therese och Magnus. Himmel och plättar vilken rolig kväll och natt det blev som naturligtvis fortsatte i såväl öltält som på Tom´s. 

Kul med Magnus :)
Vi dansade som galningar, sjöng ännu värre och kände oss riktigt levande hela natten. Såna kvällar och nätter går det att ha många av, vilket inte direkt gäller för dagen som kom efter. Den gick inte i många knop den inte. Trots detta så hände det en del saker. Patrik begav sig av mot norr och släkten. Jag ägnade mig åt sängläge och läsning, medan Emelie och kompisen Jennifer var på Emelies rum och rumstrerade. Erkännas bör väl att jag i tid och otid slumrade till mitt i all läsning och det var under en av slummerperioderna som jag fick en känsla av att nåt inte stämde. 

Öltältet med Therese och Patrik - osnyggt men skitkul 
Det visade sig att jag hade rätt. När jag kikade upp stod det en helt okänd man i trettioårsåldern utanför min sovrumsdörr och tittade på mig. Eftersom jag inte var klädd blev det att jag låg helt still när han stod där. Han vinkade, nickade med huvudet mot mig och drog ner för trappan. Jag vrålade till Emelie och Jennifer att det var någon i huset. Slängde mig upp och i kläderna och sprang ner och ut på gatan. Personen försvann till fots i snabb takt mot Sälenvägen. Vi ropade efter honom och efter ett tag vände han sig om och vinkade innan han fortsatte över vägen och försvann.

Daniel Bodin på Rock n´ Ride
Väl inne ringde en granne som sett oss, Emelie och mig, på vägen och meddelade att personen hade varit in hos dem också. Inget var stulet, men min plånbok var öppnad. Det tog mig till dagen efter innan jag på inrådan av ett vaktbolag anmälde det hela. Förutom att anmäla inkräktare i mitt hem, gjorde jag inte mycket väsen av mig. Under dagen lapade jag sol, drack kaffe och läste medan Emelie och Jennifer umgicks inom hörhåll. Under kvällen kollade vi på Jurassic filmer av diverse slag och det var riktigt mysigt. 

Backstreet Girls på Rock n´Ride
Lördagen däremot var en lite mer fartfylld dag. Emelie, Jennifer, Magnus (exet), Matte (Jennifers pappa) och jag for till Vallerås, en liten by utanför centrala Malung, och Rock n´ Ride, som är en musik- och extremfestival med freestyle skoter och motorcross, MTB, BMX samt skateboard och väldigt bra musik. I år spelade Sir Reg, Backstreet Girls och Sator.    

Emelie & Jennifer tillsammans med basisten i Backstreet Girls 
Det var en riktigt bra dag och kväll som till stor del spenderades framför scenen. Vilka spelningar! Lite häftigt tyckte jag allt att det var när Emelie stod bredvid mig och kunde sjunga med när Sator spelade. VÄldigt häftigt tyckte Emelie och Jennifer att det var när de fick bli plåtade tillsammans med basisten i Backstreet Girls, som dessutom kom fram till oss när vi tittade på Sator och gav tjejerna varsitt plektrum. 

Freestyle på skoter - Rock n´Ride
Inte tyckte tjejerna att det blev mindre häftigt när dessutom självaste Daniel Bodin kom och hoppade runt i publiken där de stod. De samlade dessutom på sig selfies i sällskap med Daniel Bodin och sångaren i Backstreet Girls plus diverse autografer. Jag njöt av musiken och både förskräcktes och häpnades över alla hopp och akrobatiken i freestyleshowen. 

Nöjda tjejer <3
Väl hemma var det med nöjda tjejer och en relativt trött mamma, men vilken heldag och vilken suverän musik. Trots planerad filmkväll gav vi upp den idén, ibland räcker det med intryck för en dag och lördagen var en sån dag. Söndagen, det vill säga idag, tystnade Malung igen efter en veckas fart och fläkt. Det som är positivt med det är att det går att handla på affärerna igen utan att köa i all oändlighet, men nog är det roligt när det är liv och rörelse överallt ändå. 

Fisketur & solsken
I vilket fall som helst ägnade jag stor del av söndagen i en båt, tillsammans med Magnus och Matte. Dom fiskade och jag njöt av solen och allt glittrande vatten. Efter fiske kommer kaffe och det gjorde det även idag. Väl hemma slog jag mig ner ute för att njuta av det sista av dagens sol tillsammans med husgudarna. Det var i ett extremt avslappnat tillstånd jag släpade mig in och åt kvällsmat med Emelie och Jennifer, för att därefter gå upp och lyssna på musik i soffan. Det var i det läget det hände igen.

Bubblande & barnsligt roligt <3
Personen som trängde sig in i vårt hemförsökte ta sig in igen. Han möttes av hundarna som hoppade på honom, så han vände i dörren. Han sprang från vår gård och ut på Sälenvägen där en vit skåpbil hämtade upp honom, för att sedan åka i full fart mot centrala Malung. Jag anmälde det naturligtvis. Det ger en otrygghetskänsla att veta att det stryker omkring folk, som både försöker och dessutom tar sig in hos en. 

Magnus med liten gädda
Uppmaningen från polisen är att om eller när vi ser personen eller någon som försöker ta sig in här igen ska vi ringa 112. Det kommer vi garanterat att göra också för, som sagt, det är obehagligt med människor som tränger sig in hemma hos en utan att man egentligen vet riktigt vad de är ute efter. 

Matte byter drag
Nåväl, det har trots obehagliga människor i hemmet varit en vecka med en hel del stunder och skratt att spara på och det är det man ska fokusera på. Det ljusa, det som ger energi och de människor som är viktiga och betyder mycket i livet. Just nu ska jag fokusera på att krypa ner i sängen och njuta av den riktigt bra boken jag läser, Det hänger en ensam ängel i skogen. 

Livskvalitet kan vara att plaska med fötterna i vattnet från båtrelingen 

1 kommentar:

Unknown sa...

Riktigt kul att ni trivdes på Rock N Ride!! Hoppas ni kommer tillbaka 23 juli för då smäller det igen :)