fredag 10 april 2015

Frossar av livet

På turné med favoritbrudarna <3
Det är en underbar känsla när livet flödar igenom en, utan att det egentligen händer så stora saker i världslig mening. De senaste dagarna har varit suveräna och jag har känt hur jag faktiskt har kunnat le utan någon egentlig anledning. Ingen stress, friheten att vandra dit man vill när man vill och ha tid att förundras över allt vackert omkring, det är obetalbart. Min själ jublar och jag med den.  

Glittrande vackert & vår
Vi fyller dagarna med lite olika saker. Ibland är vi uppe tills det nästan är morgon igen, lyssnar på musik, dansar ogenerat, ser på rörande filmer, läser och förundras över stjärnorna som är otroligt vackra. En kväll kombinerade jag en del av sakerna, jag njöt av månen, dansade pinsamt och ogenerat och skrattade åt hundarna som dansade med. Det i sig är väl inte så speciellt, men jag gjorde det framför fönstret i ett fullt upplyst rum. Efter visst tittande på månen, vilt svassandes runt med hundarna i nån form av tomtegubbedans fick jag syn på att det var nåt som rörde sig där ute. Det kom en stackars man med sin hund gåendes utanför, som antagligen fått bevittna hela spektaklet. Nåja, det får man väl bjuda på ibland då.

Otroligt tidig morgon med en av de viktigaste <3
Andra gånger ställer vi klockan på fem, kliver upp och går enormt tidiga promenader med husgudarna. En sak vi upptäckt är att det fortfarande är rätt mörkt vid den tiden på dygnet, men det gör inget. När vi kommit hem och tagit oss frukost har vi kunnat njuta av soluppgången som dessutom får frosten att glittra i gräset. En mycket uppskattad liten sak som tidig uppgång medför är möjligheten att sova middag, vilket i sig är en lyx som naturligtvis måste utnyttjas när tillfälle ges. 

Stygnen lossnar så sakteliga
Stygnen i de fem nygjorda hålen i min kropp, de jag fick efter operationen, börjar läka och så sakteligen att lossna. Det är bra. Om tre veckor är jag så gott som ny igen och kan träna, simma och faktiskt göra ganska mycket som jag vill igen. Fram till dess promenerar vi och dansar. 

Frossar varmrökt lax 
Nåt annat som är bra är att Englas sår som hon fick vid hundattacken läker fint. Hon är på gott humör, men Nova har däremot tappat sin tilltro till världen helt och hållet. Jag är fortfarande irriterad över att det hände samtidigt som jag är väldigt tacksam att det gick så bra som det gjorde. Det har efterlämnat en känsla av otrygghet ändå. Till exempel törs inte min mamma gå ut med hundarna om de skulle vara hos henne, eftersom den hunden bor i närheten. Våran Engla var inte den första hunden som blev påhoppad. Det i sig krymper livet lite på ett lite påtvingat sätt och jag tycker fortfarande att munkorg kan vara en bra idé om man har en hund som flyger på andra.

Soffkväll innebär tre hundar, två katter och några människor tillsammans.
Förutom sena kvällar och tidiga morgnar har vi, Camilla, Emelie, morsan och jag, begett oss utanför kommunens gränser. Igår begav vi oss först till Lyco i Vansbro där både Emelie och jag klippte oss. Därefter fortsatte vi till Borlänge. Emelie fick shopping av Camilla och mig i födelsedagspresent, utöver det fick hon pengar av bland annat morsan. Vi spenderade ganska många timmar susandes mellan olika affärer och det var galet skönt att komma ifrån hemkommunen ett tag. Jag tror vi alla hade kunnat sätta oss i bilen och bara fortsätta ut i världen för att inte återvända på länge. Det var en riktigt bra dag. Dessutom klarade jag av att köra så gott som hela vägen fram och tillbaka, vilket är en stor bedrift i min värld eftersom jag inte har klarat av att köra bil några längre sträckor sedan Henke dog. Det måste få ta sin tid säger de som vet, så jag har försökt att inte irritera mig över det med betoning på försökt. Gårdagens biltur var därmed en triumf i min lilla värld.

Det går att hänga ut tvätten igen - ett tydligt vårtecken
Faktiskt har de senaste dagarna varit njutbara på alla sätt, till och med matmässigt sett. Vi har frossat, jag på bland annat varmrökt lax och ost- och baconkorv medan Emelie njutit av nudlar och vegetarisk schnitzel. En och annan smoothie, några goda frukter, keso och vitlökssmakande fetaost har även det stått på menyn. Något mer som är väldigt njutbart, är att det är så pass mycket vår att tvätten torkat blixtsnabbt utomhus. Vi har suttit ute och lapat sol, Emelie, jag, hundarna och katterna, medan tvätten fladdrat i vinden. Underbart är det enda begrepp jag just nu kan komma att tänka på som något så när beskriver känslan när livet får gå i sin egen lunk, våren kliver fram och solen dessutom skiner. Jodå, jag vet att jag tjatar och låter odrägligt positiv. Jag kommer göra allt jag kan för att kunna fortsätta med det.

Uteliv <3
Vi har haft en del besök också. Pappa, Therese, Magnus T, Magnus H och Majan är några av dem som varit hit. Samtal, skratt, kaffe, te och en del nya kunskaper om gäddor är konsekvensen av dessa. Som sagt, det är bra dagar. Nåt som däremot är väldigt tråkigt är att Emelies farmors och farfars hund har fått somna in. Selma, som hon hette, var gammal och sjuk, så det var dags. Fast det gör det inte lättare, så det var en ledsen Emelie som fick lov att hantera det. Detta liv, det innefattar så mycket olika delar. 

Mitt i hemmets röra fick jag visning av en del av
det nyshoppade <3
Ikväll ska Emelie sova hos sin pappa. Jag ska läsa och fortsätta förundras över solnedgång och stjärnor. En vecka till är sjukskriven och det är just nu inget jag har något emot. När jag börjar jobba igen ska jag försöka se till att inte all tid och ork går åt till att jobba. Livet är alldeles för viktigt för att inte tas tillvara.

     

Inga kommentarer: