onsdag 4 mars 2015

Tankemässigt snor

En del saker är sega och den här förkylningen är en av dem. I morse hann jag faktiskt tänka tanken att jag kanske höll på att bli frisk ändå, eftersom ena näsborren var användbar som andningsväg igen. Den tanken höll i sig till dess att jag rörde mig. Frånvaron av kraft uppvägdes av att hela kroppen fortfarande gör ont. I morgon är en ny dag, jag har förhoppningar om att uppvaknandet ska innehålla lite mer än en fungerande näsborre. 

Eftersom förkylningen tvingar mig att ligga blir det inte många knop gjorda här. För att säga som det är råder totalt stiltje, förutom tankemässigt då. Idag har jag till exempel haft stora problem med funderingar kring universum. Dessa kom sig av att jag nyligen läste nån artikel som handlade just om universum. Bland annat togs en jämförelse mellan verkligheten och en Star Wars film upp. I filmen åker ett rymdskepp genom ett meteoritregn och det går mirakulöst nog bra förutom att det blir nån bula på skeppet. Artikeln menade att i verkligheten skulle troligen de allra flesta klara av att köra genom ett meteoritregn helskodda och inte se nåt annat än mörker, eftersom det är så enorma avstånd det handlar om i universum. So far so good, till idag. Idag började jag fundera över vad mörker i universum innebär. Är det kolsvart eller är det lite mer som skymning eller beror det på vart i universum man håller till. Det verkar bero på. Medan jag hunnit få reda på skillnaden mellan sanna och falska meteoriter, vad olberts och Fermis paradox är, har jag även lärt mig att det enligt uträkningar utifrån den kvadratiska avståndslagen går att se sin utsträckta hand framför sig och läsa tidningsrubriker 18 miljarder kilometer från jorden på väg ut i den interstellära rymden. Det är ju strålande, men jag vill veta vart i universum jag kan förvänta mig att glida in i ett totalt mörker om jag av någon anledning skulle förvilla mig ut dit. Det är kontentan av dagen. Jag är fortfarande förkyld på ett manligt (läs gnälligt) vis och jag är fortfarande ungefär lika upplyst om universums kolmörker som ett svart hål. 

Inga kommentarer: