söndag 23 november 2014

Vips så var det vin

Litet skogsrå bland sten & mossa
Telefonen, detta ständiga gissel, en förströelse och ibland även en källa till glädje. I morse, tidigare än en lördagmorgon egentligen tål, ringde den och så var den här dagen i gång. Turligt på ett vis, för då kom jag i alla fall upp i en relativt bra tid och i rena farten passade jag på att väcka Emelie också. Hon gjorde upp med en kompis om att ses och med sin pappa om att sova hos honom. Jag gjorde upp med Tove om att åka till butiken Rackartyg.

Skogsliv
Jag har sagt det förr, men jag säger det igen. Det är en farlig affär att åka till. I alla fall för plånboken. Det var ett givande besök och vi kom därifrån med bland annat den ljusslinga jag beställt tidigare. På väg därifrån ringde Camilla, så Tove och jag bjöd in oss hos henne på fläskfilegryta med saffran, soltorkade tomater och aubergine. Det var himla gott och trevligt var det också.

Skymningsland
Efter gryta kommer skog. Åtminstone idag. Tove, jag och fyra små vovvar begav oss ut i naturen utrustade med en sekatör som vi lånat av grannen. En rundvandring senare var vi även utrustade med allehanda ris och något tröttare hundar. Vi passade på att stanna vid älven och njuta av vattnets brusande och skymningen som sänkte sig över vår del av världen på väg hemåt. Det var inte bara älven vi mellanlandade vid, utan vi tog en sväng till pappa och drack lite kaffe också. Även det en trevlig tillställning.

Middag
Väl hemma hade vi en hel del planer på vad vi skulle göra, exempelvis sätta upp gardinstänger, måla en planka och fixa mat. Vi fixade åtminstone middag, men istället för gardinstänger med mera tog vi ett glas vin, lyssnade på musik och pratade. Det finns mycket som måste avhandlas och vi hann väl en liten del av allt det. Det var avslappnat och trevligt med fokus på det som är viktigt i livet. Kvällen avslutades med en tekopp tillsammans med Toves yngsta dotter, Johanna, som kom hem från kompisar med nyfärgat hår. 

Nyfärgat hår

Inga kommentarer: