lördag 29 november 2014

Sagt upp mig


Helt sanslöst!
Idag har jag sagt upp mig. Det var med en kluven känsla jag genomförde detta. Muntligen dessutom till en människa jag respekterar högeligen. Egentligen är det inte så allvarligt som det låter, eftersom det handlar om att byta tjänst inom kommunen. Jag har en tjänst och har provat en annan som jag kommer att vara kvar på och det medför att jag får lov att säga upp mig från den första tjänsten. Kluvenheten kommer sig av att det var ett bra jobb tillsammans med riktigt bra människor. Jag lärde mig enormt mycket och jag kommer att sakna alla underbara kollegor där. En fördel är förstås att de inte är särskilt långt borta, så det är väldigt möjligt att hälsa på dem närhelst det finns tid. Det troliga är att det finns tid under fredagar då och då. Nämligen vet jag att de har riktigt trevliga frukostar där då. Det gäller att välja sina stunder! 

Alla solglimtar är bra glimtar
En annan sak som hänt är att bilstereon, som inte har fungerat på två år, idag plötsligt fungerade väldigt bra och därmed skrålade ut Mix Megapol i en grällt hög volym i morse. Det är toppen att den fungerar, men under morgnarna är det väldigt bra om det inte är så tydligt märkbart. Dessutom var det ingen musik som kastades emot Emelie och mig där vi satt, lite chockade och med pipande ljud i öronen, utan en konstant babblande man som hade åsikter om allehanda oviktigheter. Oviktigheter är i och för sig aldrig någon vidare hit att lyssna på, men på morgnarna är det så gott som olidligt och när det dessutom följs av lika ointressant reklam så kändes det en liten stund som att en tyst bilstereo faktiskt inte är det sämsta. Senare under dagen tyckte jag, trots morgonens oljud, inte samma sak. Det är bra med musik i bilen och det är helt okej att åka runt med hög volym och skriksjunga allt vad det går för att på något vis försöka överrösta volymen som väl egentligen skulle gå att sänka, om det inte vore så befriande att skriksjunga förstås. Jag skärpte mig dock när mamma och Camilla åkte med, vilket antagligen var tur åtminstone för dem. Förutom tjänstebyten och bilstereos har dagen innefattat handling med Camilla, handling med morsan, pizzabakning, kaffe med Tove, fika  hos morsan, kaffe med Magnus och Matte, uppskruvning av en vägglampa och hundliv. 

Vackert!
Igår hände det också en del saker. Till exempel kom Anette och hälsade på med ett paket som hon gav mig, med orden "för att du är en underbar människa". Det var två väldigt vackra och glittrande ljuslyktor samt ljus i paketet och naturligtvis blev jag rörd. Jag är alldeles för blödig nu för tiden, så nån liten tår trillade väl ner för kinderna. Jag har många helt underbara människor omkring mig och Anette är en av dem. Vi fortsatte dagen med att bege oss till Therese för kaffesurpling och kattdiskussioner. Därefter for vi till ortens kinarestaurang och käkade lunch. Hemma dracks det kaffe och skruvades upp lampor, hyllor och spikades upp hjärtan. På kvällen kom dessutom Patrik för att vara här till på söndag.  Det var en riktigt trevlig dag. Tänk att november och nästan december kan ha trevliga stunder också. Igår började dagen till och med genom att solen kikade fram. Det är trevligt med sol och när morgnarna börjar med denna naturkraft, så ger det en lite känsla av hopp inombords. Idag började dagen i gråskalig dimma för att fortsätta med skrålande gubbar på radion som inte fungerat på länge, det är väl i och för sig rätt hoppfullt det med.

Gårdagens kaffekompisar

Inga kommentarer: