torsdag 16 oktober 2014

I Finland är det rätt svårt att passa tiden

Jag skriver långa blogginlägg i mitt huvud, men när jag verkligen ska få dem på pränt är jag så trött att det bara är att hoppa i säng och hoppas på att vara piggare dagen därpå. Än så länge går det så där, vilket till stor del beror på att jag har bytt jobb. Det tar energi att lära sig nytt och det tar dessutom tid och tid är en bristvara, så när kvällen kommer är undertråden slut och med den även min vakna tid. Fast det händer en hel del i mitt liv även utanför jobbet. Till exempel har en näraperson flyttat cirka 40 mil bort och det känns annorlunda och faktiskt lite jobbigt. Distanslivet är nytt och det är väl bara att prova på som gäller. En annan ny sak som inträffat är att jag blivit sambo. Inte med någon av manligt kön, utan med en mycket nära vän sedan barndomen. Sen en vecka tillbaka hyr jag ut två av mina sex rum och kök till henne, medan vi delar badrum, kök och källare. En dunderförkylning tvingade mig att vara hemma från jobbet under en veckas tid, vilket inte ingick i mina planer. Det har medfört att den här veckans arbetsliv ägnats åt att försöka komma i kapp med det som inte blev gjort förra veckan. Än har jag inte lyckats med det, antagligen beroende på att jag under måndagen och tisdagen var ledig och for på kryssning med en väninna. Det var galet roligt och väldigt utvecklande. Kryssningen var inte av festahelanatten typ, utan mer av det andliga slaget med föreläsningar och liknande. Förutom allt inhämtande av ny kunskap, så var det total förvirring som gällde. Det och så enormt mycket skratt att mascara till sist inte ens var att tänka på. Den rann ändå bort i alla galna skrattanfall under dagarna. Nåt som jag helt ofrivilligt fick lära mig var att det är mycket svårt att passa tiden i Finland, men det ska jag inte gå in på nu. Starbuck stod på reseprogrammet både på väg bort och på väg hem och jag älskar deras spicy pumpkin latte. Jag har den senaste tiden även börjat på rörelsemeditation en gång i veckan, Emelie har tagit skolkort och fått en spruta, vi har varit till Camilla och käkat, jag har haft en privatsittning med Pehr Trollsveden, varit på provtagning där jag tappades på tio rör blod efter fyra stick och min övervåning, som numer är min domän hemma, ser ut som ett bombnedslag efter ihopflyttandet. Förhoppningsvis kan helgens ledighet råda lite bot på det. Nu ska jag sova, i morgon är det fredag och då ska jag hinna med mycket mer än jag kommer att göra så sömn är en förutsättning. Under helgen kanske jag även hinner blogga mer ingående. Då ska jag berätta vad likören jag köpte på båten smakar, om jag hunnit smaka den vill säga.  

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Skönt att höra om kaos och vardag.

Ulrika sa...

Ja Spader, det är ju en hel del av dessa ingredienser i livet så ;)