lördag 20 september 2014

Samlar stunder

Morgon och på väg till jobbet
Tiden rusar fram och jag med den. Större delen av min vakna tid ägnar jag åt jobb, det nya jobbet som är spännande och mycket, mycket att ta in. När jag inte jobbar spenderar jag tid med nära och kära, i naturen och så sover jag. Dygnets timmar verkar inte riktigt räcka till för att jag ska få den sömn jag egentligen behöver, eller så är det allt det nya som just nu tar lite extra mycket energi. 

Tar tillvara på livet på bästa sätt <3
Hösten är tydlig nu och viskar dygnet runt om att det snart är november och sen december. Dessa månader som numer påverkar mig rent fysiskt och förknippas med det jag önskar aldrig hade hänt. Redan nu snurrar det konstant i mitt bakhuvud oavsett vad jag gör i övrigt, jämförelserna med hur det var då den här tiden, minnena av hur livet skulle ha varit eller snarare borde ha varit. Saknaden efter mina två barn som borde leva blir aldrig mindre. Fast så är livet nu och dom har lärt mig så otroligt mycket, dom har lärt mig att se hur storslaget livet egentligen är och att det gäller att ta vara på det. 

Eldar i kökets kokspis - även det ett sätt att
förvalta livet väl
Ett väldigt bra sätt att ta vara på livet är att titta på månen och stjärnorna tillsammans med Emelie. Hon har ett litet, litet teleskop och det har vi sulat runt med under sena kvällar för att skåda ut i rymden. Månen är det mest beskådade objektet och det är härligt, inte bara att se månen utan det är att se Emelies glittrande ögon och upptäckarlust som gör dessa stunder helt magiska. Det är såna stunder som insikten om vad det innebär att vara privilegierad kommer. Det går inte heller att låta bli att fascineras. Det vore väldigt spännande att få kika ut i rymden genom ett enormt teleskop, så Emelie och jag har naturligtvis bestämt oss för att den dagen någon slänger åt oss en enorm summa pengar ska vi naturligtvis införskaffa ett sådant. 

Underbara höstdagar vid den gamla kvarnen
En lite festlig kväll har även det hunnits med, den här gången i någon lite halvt privat halvt arbetsrelaterad form. Det var Majan som bjöd in till mat och dryck i trevligt umgänge med arbetslivet som gemensam nämnare. Jag tog med mig Tove och det var en trevlig kväll. 

Festligheter
Det mer själsliga och andliga har även det en plats i mina vakna timmar. Meditationscirkeln jag deltar i har dragit igång efter sommaruppehållet och det är en lisa för själen att vara på. Eftersom det är riktigt bra för måendet och energin, har jag även anmält mig till en rörelsemeditationscirkel som startar den första oktober. Det blir nog kanonbra. 13-14 oktober är jag bjuden av en vän på en dygnskryssning i andlighetens tecken och jag längtar redan. På onsdag ska jag träffa Pehr Trollsveden Abrahamsson i en privat sittning, för att senare under kvällen gå på en storseans tillsammans med några vänner. Det är en onsdag att längta efter och uppdatering kring hur det hela förlöpt kommer senare. Den 9 november är jag dessutom anmäld till storytelling och meditation till trumma och som grädde på moset ska jag gå en utbildning med lite blandad kompott, som startar i november och sen fortsätter under ett och ett halvt år framåt med träffar var tredje månad. Det är spännande sätt att förvalta livet på.

Grattiskram <3
Emelies farmor har fyllt år, så självklart passade vi på att åka dit en kväll och gratulerade henne. Det var en mysig kväll med levande ljus, fika och värme tillsammans med riktigt gulliga människor. Det är rätt häftigt att vi har så många fina människor omkring oss. På tal om fina människor, så har vi även umgåtts en del med morsan. Det är hos henne Emelie och de tre husgudarna spenderar sina eftermiddagar medan jag jobbar och när jag slutar tar jag oftast en fika där. Ibland kommer även Camilla så är vi samlade allihopa. Det är riktig lyx, mina underbara flickor tillsammans med mig och min mamma. Mitt i vardagen, nästan varje dag, så finns det. Det viktigaste och största av allt, som jag lärt mig att aldrig ta för givet. 

Kaffeutsikten en del eftermiddagar hos morsan
Emelies väg mot att snabbt närma sig tonåring tar sig lite olika uttryck. En kväll sa hon: jag går upp och testar att måla mina ögonbryn. Sagt och gjort drog hon upp på övervåningen, för att komma ner en stund senare. Det var inte ögonbrynen som jag såg först, även om dom också hade fått färg. Kreativ är vad hon är min lilla snart tonåriga tjej.

Nymålade ögonbryn ;)
I övrigt har det väl inte varit så stora händelser. Vi har eldat i kokspisen en kulen kväll, det är helt underbart. Värmen tillsammans med ljudet av elden som sprakar är en riktigt rogivande kombination och det går inte annat än att vara fullkomligt tillfreds med livet såna kvällar. Varje morgon har vi mysfrukost Emelie och jag, det mysiga är inte det som serveras utan att vi äter tillsammans i ljuset från levande ljus. Det är såna stunder jag vill samla på, stunder med kärlek, ljus, värme, ibland lite spänning och tillsammans med människor som är viktiga för mig. 

Mysfrukost

2 kommentarer:

Pia sa...

Skickar en kram inför mörkare dagar <3

Ulrika sa...

Kram tillbaka Pia ♥