lördag 10 maj 2014

Polisiär debutant

Under torsdagen pågick polisiära aktioner i nära anslutning till mitt hem. Det gav åtminstone mig lite hjärtklappning, när jag lite stressad var på väg till jobbet igen efter lunchen och blev stoppad. Dessutom var det första gången, jag har nämligen aldrig under mitt körkortsinnehavande liv blivit stoppad av polisen. Av någon anledning ger bara åsynen av dessa lagens väktare en känsla av att vara lite kriminell. Jag hanterade det på bästa sätt. Först försökte jag åka förbi dem och smita, sen vägrade jag stanna där de tyckte att jag borde stanna. Därefter bestämde jag mig för att det bästa antagligen var att konfrontera det blåvita hotet. Det gick förvånansvärt bra och hotet visade sig vara trevligt, trots sin envisa inställning vad gällde nykterhetskontroll. Naturligtvis var jag nykter, vilket även den vänlige men envise polismannen konstaterade efter ett visst blåsande. Därefter tänkte dom bara låta mig åka, men någon måtta får det väl ändå vara. Ska man bli stoppad ska det minsann göras enligt konstens regler, så jag påtvingade dem en titt på mitt körkort. Numer är det därmed polisiärt säkerställt att jag kör både lagligt och nyktert. Sådana uppjagande händelser måste naturligtvis uppvägas på nåt vis, så kvällen ägnades åt meditationscirkel. Slutet gott allting gott med andra ord.        

Inga kommentarer: