lördag 26 april 2014

Lyx i en plastmugg

Korvkok 
Efter en veckas jobbande kommer inte solsken, men dock ledighet. Så himla skönt! Morgnar som består av utdraget uppvaknande i horisontalläge, långfrukost med kaffe i så stor mängd som behövs istället för hinns med och ingen stress. Det är en lyx. Lite veckolyx har det också varit. Under veckan har jag sett 19 rådjur, varit på födelsedagskalas, lunchat med Majan två gånger, blivit bjuden på lunch av exet, sett två helt nyfödda lamm och lite större flasklamm, umgåtts med Camilla och haft hundliv. Mindre lyxig var provtagningen jag var på, vilken innefattade blod ur armen. Jag är inte överförtjust i det förfarandet, men till och med det gick bra och det medförde även insikten om att man inte får ta kort, inte ens på sig själv, inne på en sjukvårdsinrättning. Nämligen lovade jag Camilla ett kort på själva blodtappandet, ett led i att inte visa sig fegast i världen, men där var det stopp. Istället fick hon en bild på plåsterlappen, vilken det inte krävdes särskilt mycket mod för att ta. Fast regler är regler, så även när det gäller fotografering.  

Fäbodliv
Även gårdagen innefattade en del lyx. Efter jobbet drog Patrik och jag iväg till Majan och Hasse som vistades i sin fäbodstuga. Där åt vi kokt korv, drack kaffe och en mugg med rödvin. Jag skriver mugg, för det var plastmuggar som gårdagen till ära fick agera vinglas. Det gick det med. I vanliga fall är jag inte så förtjust i rött vin, men det visade sig att Per Morbergs zinfandel fungerade riktigt bra. Åtminstone en plastmugg av det. 

Gudomligt söt
Idag är lyxen redan överspelad, den bestod ju av det lugna uppvaknandet och den långa frukosten. Nu återstår den städning som jag aldrig hinner under veckorna. Nåja, det blir antagligen en rätt lyxig upplevelse att lägga sig i en renbäddad säng i ett nystädat hus också. Så ska jag prova mina nya knivar, som Camilla har beställt åt mig och som grannkvinnan skrev på för att posten inte skulle åka iväg utan att leverera dem. Det är en del av charmen med att bo i en liten by i den lilla byn, grannarna hjälps åt, det är enkelt, okomplicerat och rätt idylliskt. I det stora hela så är livet helt okej. 

Knivskarpt
  

Inga kommentarer: