söndag 2 mars 2014

Balanserat??!

Kvalitetstid 
En del dagar, som de flesta dagar, funderar jag skarp på varför jag inte har nån hjälpreda eller åtminstone en au pair. Det skulle underlätta en hel del. Då tänker jag inte på tiden med Emelie, nej den är jag rädd om. Det är resten av livet som skulle ingå i de au pairsysslor jag skulle delegera ut. För nåt som konstant ger mig huvudbry är hur jag ska få mitt liv att gå ihop. Hur ska man hinna jobba, träna, umgås med sina barn, laga mat, hjälpa Emelie med läxor, promenera hundar, städa, tvätta och ha ett socialt och kulturellt liv som kanske innehåller nåt fritidsintresse också?

Vackra gamla kvarn iklädd sin vintriga skrud
Mitt liv består av en hel del arbetstid, det är där jag måste börja få nån balans för att jag ska kunna hinna med att leva också. För chansen att det regnar ner nån personlig slav omdöpt till au pair är antagligen synnerligen liten, så det är nog ingen idé att försöka hitta en balanserad tillvaro med det i åtanke. Synd nog, för det hade underlättat enormt. En del tänker kanske att en sambo skulle kunna vara en väg till den mycket efterlängtade balansen. Det är bara det att jag har testat den varianten några gånger och vet därmed att en sambo tenderar att ta en hel del tid i anspråk. Det har sina fördelar, men när det kommer till balans i livet tror jag inte att sambo är den allra bästa lösningen, faktiskt ingen lösning alls åtminstone vad gäller det området i livet. 

Älskvärd medflanör
Fast den här helgen har i alla fall varit väldigt balanserad. Jag har inte jobbat, vilket i sin tur har medfört att jag hunnit med matlagning med Emelie, hundpromenader, familjespel, lite träning, en vinnande batalj mot tvätthögen, socialt umgänge, lite film, lite läsning och ingen av de allehanda aktiviteter som fyllt helgen har inneburit stress. Efter en veckas flexledighet, som även gått under namnet sportlov, har jag hittat tillbaka till nån form av balans och viss harmoni. Så himla härligt! Även om jag inte samboar, så finns det nån som ibland får tillträde till mitt hem. Dessa ibland medför somliga gånger att det till och med att det finns nybakat bröd vid hemkomsten efter härliga hundpromenader. Det är såna gånger jag inte är helt negativt inställd till att utnyttja gemensamma utrymmen, åtminstone inte när det är ibland.  

Nybakat 

Inga kommentarer: