torsdag 20 februari 2014

Barnslig känsla

Kontorsstol på nytt sätt
Under flera år, faktiskt nästan så många år jag minns, har mina födelsedagar varit trevliga, men inte som när jag var liten. Fast idag har barnasinnets födelsedagskänsla infunnit sig igen och det kan jag tacka alla underbara människor omkring mig för. Vilken himla tur jag ändå har som har det så. 

Skapade tårflod
Redan i morse började det med att Emelie väckte mig med frukost på säng och ryggklining. Om inte det är en bra morgon, så vet jag inte vad som skulle vara det. Därefter ringde Emelies farmor och farfar och sjöng "en enkel tulipan" för mig över telefonen. När jag väl kom till jobbet stod en present och väntade på mig på kontorsstolen. Det var ett glasljus från party light, en änglabok och ett meddelande som löd: tack för att just du är en del av mitt liv. Stort Grattis!! Det fick mig så rörd att jag började gråta, så med glada tårar rullandes ner för kinderna gick jag ut till den skyldiga kollegan och meddelade att det inte är snällt att få gamla tanter att gråta. Fast det var snällt och hon förstod att det egentligen var det jag menade. 

Kollegial skönsång
Efter tårar kommer skönsång, i alla fall idag. Nämligen stod det inte på efter upptorkad tårflod innan det kom in två andra kollegor och sjöng för mig. Vilka otroligt gulliga människor det finns. Därefter hörde prästen Anette av sig för att fråga om hon fick bjuda mig på lunch. Det fick hon så klart och det var en riktigt trevlig lunch dessutom. Igår kväll bakade jag en chokladfudgekaka som jag hade med till jobbet idag, så på eftermiddagen fikades det och även fikat var kanontrevligt. Jag kan bara säga det igen, vilka härliga människor det finns. Kakan verkade vara omtyckt, så receptet följer nedan.

Varm i hjärtat
Efter jobbet var jag upp till mamma och fikade och hämtade hundarna. Då fick jag presenter av henne, en stavmixer med tillbehör och lite mer. Camilla och jag har nämligen tjafsat lite om just stavmixern här hemma, vilken Camilla hävdar att hon äger. Nu kan hon utan problem ta den, jag har numer en helt egen. Camilla, för den delen, följde med hem och så fikade vi i skenet från det nya mycket väldoftande ljuset. Emelie och Magnus kom också och var med och fikade och jag fick ännu en present av Emelie, duschtvål och ett ljus i en ljuskopp med rosor som var väldigt vacker. Det har alltså varit en riktigt bra dag och kväll. Det enda som har saknats är dom som jag alltid saknar. Imorgon blir det födelsedagsfika hemma hos oss. Det kanske också blir en riktigt bra dag, kanske lika bra som den här dagen har varit.

Nöjd med dagen :)
Chokladfudgekaka

Kaka
150 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ungen i ungefär 20 minuter. Låt kakan svalna i formen.

Fudge
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk blockchoklad
75 g smör

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning under några minuter till en tjock blank smet. Ta av kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten över chokladbotten och låt kakan kallna. Pudra över kakao.

Gör kakan i god tid före servering för att fudgeglasyren ska hinna stelna. Ät och njut, gärna med vispad grädde till :) 

Inga kommentarer: