fredag 3 januari 2014

Inga löften

Vilka dagar, och för den delen nätter, det har varit på slutet. Vänskap, god mat, spel, grillning, familj, återseenden, vackert, utomhus, skratt och mitt i allt så kom kuk i hatt. 
Nyårsafton
Den sista december 2013 återkom min energi efter ex antal dagars ledighet från jobbet. Den återkom dessutom i så pass hög grad att jag återfann lusten att plocka och fixa lite i hemmet. Det var en riktigt bra start på en riktigt trevlig nyårsafton. Efter städ, dusch, skjutsningar och lite annat fix begav vi oss, Patrik och jag, till Angelica och Peter för infirande av det nya året. Vilken trevlig kväll och natt det blev och vilken himla god mat det var. Hur ofta är det för den delen det har varit möjligt att grilla kött utomhus på nyårsafton? I år, eller numer förra året, var det i alla fall möjligt och gott var det. Därefter spelade vi spel, pratade, hade det allmänt mysigt och hade förmånen att lyckas höra en låt från TV:n. Inte vilken låt som helst heller, utan "kuk i hatt". Det ledde faktiskt till en del skratt, inte minst att se reaktionen hos dem i publiken.

Nyårsdagens frukost - serverad vid 15-tiden :)
Förvånade upptäckte vi att klockan var vid halv sex på morgonkvisten, så tiden gick fort den kvällen. Det gör den när det är trevligt och trevligt var det. Så trevlig att vi sov kvar. Angelica och Peter bor lite avsides och det ingick faktiskt i planerna, eftersom nyårsafton bör firas in med bland annat champagne. I vanliga fall brukar jag inte kunna sova jättebra när jag sover borta. Det gällde inte den här gången. Förvirrad blev jag väckt av telefonen. Det var Camilla, som lika förvånad sa: sover du? Jaa, stönade jag, vad är klockan? Jamen mamma, den är snart 14.40 och det är därför jag är lite förvånad över att du fortfarande sover, blev svaret. Jag var faktiskt också lite förvånad. Angelica var däremot pigg nog för att vara ute och städa hönshuset. Strax efter klockan 15 serverades vi frukost i form av hemgjord pizza och kaffe. Vilken superhärlig morgon, fast det var eftermiddag och så bortskämda vi blev. Trots en sen morgon, blev det en relativt tidig kväll. Det kostar på att ha trevligt till fram på morgonkvisten uppenbarligen.

Kärlek i friska luften <3
Efter all lyx och god mat kändes det verkligen som det fanns behov av frisk luft idag, så Emelie och jag tog med oss de beryktade husgudarna på promenad. Till Hallsjökvarnen gick vi och det var lika vackert där som alltid. Magnus gjorde oss sällskap och det var där den ljusa idén o att göra eld och grilla korv föddes.

Vintervacker skvaltkvarn - Hallsjökvarnen
Tanken var att vi skulle vara utomhus, men när det började ramla ner blöt snö bestämde vi oss för att exsvärföräldrarnas grillkåta nog var bättre. När det blev mörkt ute satt vi vår plan i verket och det var jättemysigt. I det stora hela har det varit en bra dag, enda nackdelen är att de kära husgudarna fortfarande luktar nygrillat. Fast det var det värt. Fler dagar som de senaste önskas, för det har varit underbara dagar.
Grillat
Å så inte att förglömma..


Kuk i hatt ;)

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Härligt! Fler fina dagar! :-)

Ulrika sa...

Jamen eller hur Spader Madame, det vore ju faktiskt nåt att prenumerera på.. typ här kommer din leverans av månadens många fina dagar.. Trevligt är det iaf.. när det händer :)