fredag 10 januari 2014

10. Kolla här är en bok som jag tycker är snygg

Faktiskt är jag stolt ägare till en del vackra böcker. I och för sig är jag av den uppfattningen att de flesta böcker är relativt vackra på sitt eget bokaktiga sätt, för det är på nåt vis svårt att inte hänföras av dessa relativt små delar fysisk materia som rymmer så mycket. En bok innehåller en historia, antingen om något eller någon oavsett om det är fiktion eller inte, bara det är fascinerande. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna viss vördnadsfull respekt inför alla böcker, tänk så mycket tid som har lagt ner ner på att skriva dem, fixa med bilder, samla fakta och bara det att hålla en röd tråd. Imponerande, vackert och så väldigt tålmodigt. Nåväl åter till en bok som jag nu då tycker är vacker. Faktiskt så vacker att den fått pryda en hylla tillsammans med tre andra böcker ett tag och kanske kommer att göra igen. Det är boken "Lev vackert" - en heminredningsbok, eller åtminstone en bok med en massa vackra bilder från olika hem. Den tycker jag är vacker. Först tänkte jag att det måste naturligtvis bli någon av de urgamla böckerna jag har i min ägo, slitna och med gulnade blad. Bara åsynen av dem viskar om en egen historia, förutom historian de innehåller, men så tänkte jag om. Så varsågoda, en vacker bok.

  

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Verkligen en vacker bok!

Tigrinnan sa...

Jättevacker! Man blir varm i hjärtat av åsynen liksom.
Men är den snygg? ;-)