tisdag 17 december 2013

En annan värld

Jag ville så mycket, trodde ännu mer och hoppades. Inget blev som jag trodde, inget är i närheten av vad jag ville men jag lever. Det trodde jag däremot aldrig, jag trodde inte att jag skulle överleva att förlora två av mina barn. Det visade sig att jag hade fel, men även om jag lever så är det inte i samma värld. Det mesta är nytt, fast inget utanför är annorlunda. Det som förändrats är jag. 

Om jag hade fått välja, hade jag varit utan förändring om dom hade fått vara kvar. Det enda jag kan välja nu är förhållningssätt och jag försöker varje dag att välja rätt. Om jag får säga det själv tycker jag nog att jag ofta lyckas ganska bra för, som sagt, jag lever.. i alla fall oftare än förr. Förr var jag mer ofta bara vid liv. Förr tog jag alldeles för mycket för givet. Nu vet jag hur värdefullt det mesta är. Jag är annorlunda i, en för mig, annorlunda värld och utvecklingen har varit enorm. Jag försöker ibland, när jag ramlar ner, att förhålla mig positiv till utvecklingen, även om den kom sig av nåt som jag trodde skulle få mig att dö. Jag försöker, när jag är mer i harmoni, att komma ihåg att om jag inte tillåter den är allt förgäves. Men fick jag välja nåt annat än förhållningssätt, hade jag valt en annan värld där alla fortfarande var med. 

Nu är jag här i en, för mig, ny värld. Den har idag medfört lunch med Camilla och mamma, samtal med en vän, orken att arbeta även idag, underbara kollegor, julkalendern och mys med Emelie, kaffe med två goda vänner, ljus, husgudarnas värmande närhet och jag är mer än bara vid liv. Jag lever.    

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är beundransvärd, det är ett som är säkert <3
//Lena

Spader Madame sa...

Välja livet varje gång. Om och om igen. Aldrig glömma, aldrig sluta sörja men jag tror att den kommer att förändras, sorgen, och något som liknar lycka kommer. Om/när den dagen kommer måste du lova att välja den också. Lyckan.

Varm kram!

Ulrika sa...

Det är nog inte bara du som tycker att du gör det bra, utan många är nog villiga att skriva under på det!
Jag tycker att du gör det bättre än bra och dom jag skrivit tidigare, du är verkligen beundransvärd!!!!!
Kram

Ulrika sa...

Vilka underbara människor ni är Lena, Spader Madame och Ulrika!! Kan bara säga TACK!Och när lyckan kommer och knackar på i stor stil, Spader, så lovar jag att jag ska välja den. Nu visar den sig bara lite, i små glimtar ibland och det tackar jag för. Kram, kram, kram på Er!!!