torsdag 19 december 2013

Barnsligt långsamt

Egentligen borde jag vara stressad, men det är jag inte. Istället är jag trött och det kanske är just det som är min räddning i all julstress som pågår. Jag har inte städat, bakat eller handlat julklappar och julmat ännu. Mitt resonemang är att allt har sin tid, så även julstök och förhoppningsvis kommer den tiden snart. Väntar den på sig så väldigt mycket längre hinner väl julen ta slut, men å andra sidan medför det antagligen att jag inte behöver julstressa alls och det vore i och för sig en bra konsekvens. Fast nej, jul måste man ha så antagligen blir det en mindre rusch de närmaste dagarna. Nåt väldigt bra är, att det inte spelar någon spelar någon större roll om det ruschas lite. Nämligen är mitt jullov lika långt som Emelies, så viss stress kan jag stå ut med. Sen kan vi vila, lufsa runt i nattlinnet och mestadels göra det vi vill i dryga två veckor. Hur underbart är inte det?

Nåt som däremot inte är underbart, är att läsa tidningarna. Oavsett om det är morgon- eller kvällstidningar, har de ändå alltid samma effekt. Efter läsandet har jag antingen symptom på nån väldigt allvarlig sjukdom, en uppgivenhetskänsla över människors sätt att behandla varandra, djuren och naturen eller en väldig undergångskänsla. Slutsats: tidningar är till för att eldas med för läsvänliga är de då inte. Jag tänker återgå till mer trivsamma tidsfördriv, som att se på julkalendern och vampyrserier, läsa spirituella böcker och en och annan deckare och leva i en lite rosaskimrande tillvaro där jag slipper bli påmind om världens och livets mest gräsliga sidor. Fram för det välbevarade barnasinnet och tilltron igen helt enkelt.

Inga kommentarer: