måndag 23 december 2013

Å så jul också

Äntligen jullov, det vill säga drygt två veckors ledighet, och det som förväntas är julefrid och tindrande juleljus. För oss, som har fått tända ljus för två av våra kära på kyrkogården, är julen en återkommande bekräftelse på det vi inte vill ha slängt över oss. Julen bekräftar år efter år att Carro och Henke inte längre finns hos oss, för om de gjorde det hade vi firat julen tillsammans. Förutom det är julen en slitning mellan olika delar av dem som ingår i familjebilden på något vis och det har idag tröttat ut mig. Därför deklarerade jag högt för Camilla att från och med nästa år tänker jag åka bort,strunta högaktningsfullt i jul, slitningar och bekräftelse på det jag ändå inte vill få bekräftat i tid och otid. Camilla skrattade åt mig och sa att det går ju inte. Vi firar ju julen med våran familj och jag är ju hennes familj, så i så fall fick vi alla lov att åka utomlands och fira jul. Snusförnuftigt upplyste jag henne om att vi, på sin höjd, kommer att ta oss till nån hytte i Norge med tanke på alla våra fyrbenta och vår enorma rikedom. Camilla skrattade bara och sa: ja just ja, det har du rätt i, vilket kanske inte riktigt var det svar jag hade trott jag skulle få. Upplysningsvis har jag ingen som helst lust att fira jul i nån hytte, så hela min plan verkar för närvarande grusad. 

Förutom eländesjul, har Emelie och jag ägnat stor del av dagen åt handling. Kanske det är en förklaring till den energibrist som fått mitt humör att dala så enorm. Det och besöket på kyrkogården. Det är jobbigt i sig att gå till Carros och Henkes gravar, det är ändå jobbigare när en väldigt ledsen Emelie står bredvid och snyftande viskar: god jul Carro och Henke, jag saknar er.. jag saknar er hela tiden. Det gör ont i ett mammahjärta på många vis. Lilla Emelie som fått vara med om så mycket redan. Vilken stark liten dam hon är ändå. Om jag bara kunde skulle jag lyfta all denna börda från hennes små axlar, men det är inte riktigt så livet fungerar. Därför kan jag inte göra annat än finnas bredvid, nära och till hands. Så det är det jag gör. Förutom om allt går enligt mina för dagen rådande planer. Då tänker jag inte finns nära och bredvid eller i nån hytte nästa jul. Då tänker jag åka bort och strunta i julen.   

Inga kommentarer: