torsdag 21 november 2013

Otroligt oförskämt

Bregottkakor - enbart i medicinskt syfte förstås ;)
Neej! Mitt andningshål i en alldeles galet framfarande värld blev inställt idag. Det betyder ingen torsdagsmeditation i grupp den här veckan och det är lika med förlust av energipåfyllnad. Så frustrerande! Men meditationsledaren var inte alldeles på topp hälsomässigt, så det fanns ett synnerligen giltigt skäl. Det gör det inte mindre frustrerande, så i syfte att lindra lite av all uppkommen frustration har botemedel inmundigats. Vad är bästa botemedlet mot frustration? Naturligtvis är det drömmar. Nybakade, fortfarande ljumma och med kaffe till. Morsan är på gång med bakning och det har varit ett flertal dagar den här veckan som jag fått smaka nybakat, när jag hämtat Emelie och/eller mina fyrbenta huliganer där efter jobbet. Det är lyxigt. Åtminstone för smaklökarna och själen, de kroppsegna volangerna tar också tacksamt emot denna manna i kaloriform vilket kanske inte är lika lyxigt. Fast det är helt klart värt det, för vad spelar en och annan volang för roll när det kommer till nybakad medicin för själen? Häromdagen bestod medicinen, som då intogs i ett mer förebyggande syfte, av bregottkakor. Ett mycket helande inslag i tillvaron får jag lov att säga.

Oförskämt väldoftande
Nåt annat som fungerar såväl som ett botemedel mot frustration som väldoftande upplysning, är partylights doftljus "marshmallows och pepparmynta. Dom luktar helt enkelt oförskämt gott och det är dom Emelie och jag har eldat under kvällen. Emelie är pigg och jag är trött och det är en synnerligen komplex kombination. Hon vill ha rörelse och jag vill ha lugn. Kvällen räddades av läxläsning under inflytande av redan nämnda upplysande väldoft och musik, som fick Emelies ögon att tindra. Därmed blev kvällen riktigt bra, vem kan låta bli att känna sig lite lycklig när ens barns ögon glädjeglittrar? 

Glittrande värld
I övrigt är det intet nytt under solen. Efter att jag läst om människor som köper upp billiga djur, framförallt hundar, för att låta andra sjuka individer ha sex med dem mot betalning, människohandlare och pedofiler som söker sig till katastrofutsatta områden såsom Filippinerna för att kidnappa barn att användas på godtyckligt vis och om tre kvinnor som befriats grovt traumatiserade efter att ha varit kidnappade under tre decennier, är jag relativt avmätt inställd till mänskligheten för närvarande. Det ständigt förhärskande egot verkar vara vad som styr alldeles för många människor, men det kan inte bara vara det. Det måste även bero på en enorm brist, eller snarare total avsaknad, av empati för andra levande varelser hos dessa personer och jag undrar vart världen egentligen är på väg. Nej, för att förskona mig själv tänker jag hålla mig från alla dessa tragiska nyheter så gott det går och ägna mig åt mer glittrande saker. Saker som frost i solskenet, Emelies och Camillas glittrande ögon när livet visar upp sig från sin mer vänliga sida, stjärnorna och alla underbara människor som jag har omkring mig som gör hela min värld tindrande och fylld av glitter.

Inga kommentarer: