fredag 15 november 2013

Alldeles för ung

Gårdagskvällen slutade inte som jag tänkt mig. Istället ringde telefonen och meddelandet jag fick var ett av dessa meddelanden man önskar att man aldrig skulle behöva uppleva. Igår dog en fin och alldeles för ung människa igen, en av Camillas och Henkes kompisar från en annan ort och det var det telefonmeddelandet bestod av. Informationen om att ännu en människa helt onödigt ryckts ifrån oss och en förfrågan om att förbereda Camilla på det. Det går aldrig att förbereda vare sig själv eller någon annan på den typen av förlust som ett dödsfall är. Gårdagskvällen var inget undantag. Camilla hade redan anat det, som vanligt ligger facebook ett steg före, så när hon förstod att jag visste nåt frågade hon rakt ut. Eftersom jag vid det här laget vet att det inte är några inlindade svar eller undanglidande fraser man vill höra i den situationen, svarade jag som det var. Ännu en gång hörde jag Camilla rasa ner och upprepa "nej, nej.." för att sen chockad ställa den fråga som hon är ytterst berättigad att fråga: "men.. vad är det här för en värld egentligen"..


Jag vet inte vad det här är för en värld. Den verkar ofta vara väldigt orättvis och alldeles för hård. Jag vet ännu mindre vad det är för ett samhälle, eller det vet jag väl kanske.. dagar som igår, vet jag däremot inte om jag är särskilt stolt över att vara en del av det. Kära lilla du.. vila i frid. 

"Det är ett hårt liv, men jag är hårdare"
 Axel 

Inga kommentarer: