fredag 5 juli 2013

Testad och klar

Aouch!
Efter utflexandet under dagen har jag hunnit med att vara social, naturlig, mammig, familjär och rädd för stick och nålar. Kaffe inmundigades tillsammans med Anette, tillika vår präst, hemma hos henne. Det var trevligt och vi hade en hel del att avhandla. Dessutom kom jag därifrån med tre böcker, två till låns och en som jag fick. Den ena boken, hundraåringen som försvann, är den jag ska börja med. Om den håller vad Anette och kommentarerna om den lovar, så kommer den att bjuda på en hel del skratt. Under kaffevisiten hann jag få en guidad tur i deras nya husvagn också. Det var en sån där husvagn, som faktiskt fick till och med mig att tycka att det kanske vore trevligt med husvagnssemester. Speciellt på västkusten och speciellt alldeles snart. Mer kaffe har därefter inmundigats i sällskap av morsan. Det var också himla trevligt och även vi hade en del diskussioner om böcker. Har jag nämnt att jag gillar att läsa böcker, i alla fall en del böcker. Om inte kan jag tala om det nu, jag gillar att läsa böcker och kan ägna dygn i sträck åt att läsa om det är nåt riktigt läsvärt.

Grönt och blött
Förutom i samband med kaffeinmundigande har tiden gått rusat fram medan Emelie och jag lufsat runt med hundarna i det blöta gröna, naturligtvis bredvid vatten eftersom vatten är nåt alla borde vara ålagda att ha i sin närhet. Finns det nåt mer vederkvickande än just vatten, helst i havsform, men även en och annan älv och sjö går bra. Ja så har jag då blivit stucken. Syftet är att testa balansen mellan omega tre och omega sex i min kropp. Tydligtvis har en massa välkända fotbollslag i Sverige, som jag naturligtvis inte hört talas om, och amerikanska befolkningen i relativt stor utsträckning insett vilken hälsorisk det innebär att ha obalans mellan redan nämnda omegor. Värdet ska tydligtvis ligga under fem nåt, men det vanligaste i Europa är ett värde på 15 nåt. Kvinnan som stack mig hade ett värde på över 30, vilket faktiskt är riktigt högt. Varför jag vill veta hur mitt sånt där värde är? Naturligtvis för att jag ska kunna se om den stabiliserande oljan jag nu ska testa gör nån verkan. Så idag är den officiella dag ett på testperioden. Eventuella resultat eller icke-resultat, samt naturligtvis kommande blodprovsresultat, kommer att publiceras på undertecknads blogg. Som synes så överlevde jag sticket också, men det var knappt.. eller det var faktiskt inte farligt alls, precis som alla andra gånger jag blivit provtagsstucken är det värst innan. Precis när man sitter där och väntar på att det ska hända och så var det även idag. 

Soffhäng
Efter stick och regnigt grönt, kröp jag upp i soffan tillsammans med Emelie och husgudarna för lite mys och kärlek. De är allt riktiga pärlor de små liven, såväl min älskade tvåbenta som de strålande fyrbenta. Efter stillasittande vila krävs viss rörelse, i alla fall en del dagar och nätter. Det var väl ungefär så vi tänkte när vi utropade: full fart mot Sherwoodskogen, och for ut till det mystiskt trolska, Emelie, Patrik och jag. Det var precis så mystiskt som man kan tänka sig att sen kväll, vatten, hundraåriga hus och en skvaltkvarn ska vara. Emelie hittade en groda, den ville inte vara med på bild. Jag hittade lugnet i naturen och Patrik, som den härdade norrlänning han är, hittade alldeles för mycket mygg och knott för att han skulle känna sig bekväm. Fast trots, eller kanske just på grund av, alla hittanden var det en riktigt mysig kväll på ett väldigt trivsamt sätt. Fler dagar av den här sorten säger jag inte nej till. Kanske all kvalitet har lite grund i dagens tidigare utflexande, eller kanske en del dagar bara är menade att var lite bättre. Hur det än är, håller jag tummarna för att morgondagen blir minst lika bra.

Lite mystiskt trolskt
  

Inga kommentarer: