fredag 5 juli 2013

Morgonstund har guld i mun eller håll tungan rätt i munnen

04.49: ett slaskigt upprepande ljud letar sig in i mina drömmar av odefinierbar karaktär, bara för att tvinga upp de två blå till en dag med alldeles för tidig start. 04.49! Det slaskiga ljudet? Harry husgud i sitt arbete som renare av allt, för närvarande luftrenare. Det innebär att han, på cirka sju centimeter avstånd från mitt ansikte, slickade luften. Om ljudet väckte mig, kan jag tala om att hans andedräkt nästan skickade mig tillbaka till medvetslöshet igen. Nåt guld i mun har jag inte upptäckt, däremot Mr Murphy som fnissande lallade iväg ur mitt sovrum för att planlägga nästa intrikata inbrytande i tillvaron. Fast säga vad man vill, han är pålitlig den där Murphy. Alltid i tjänst, alltid närvarande. Om man någonsin tillåter sig dumheten att inbilla sig att han är på semester eller helt enkelt har blivit lite avslappnad, är det dags att tänka om och att tänka om snabbt. Nämligen är det så att de gånger man slipper undan diverse spratt från nämnda misters sida, kan man vara säker på att han bidar sin tid. Det bästa man kan göra är väl att träna upp sin förmåga att parera allsköns ofrivilliga påhopp från det hållet. Nåväl, även om det är lågt till och med för Mr Murphy att påtvinga min intet ont anande husgud Harry sitt samarbete, ska det här få bli en bra morgon. Det gäller att välja sina strider med omsorg så..   

Inga kommentarer: