måndag 22 juli 2013

Ex i badet

Goodmorning
Gårdagens morgon startade precis där vi utslagna somnat kvällen innan, Emelie och jag, det vill säga i Camillas säng. Nämligen är den konstant belägrad, den bredaste sängen i vårt hem som den är, när Camilla är borta. Nu var det dock ett tag sen, eftersom vi varit i skogen och det var helt underbart att vakna i en mjuk säng. Resårmadrasser, bäddmadrasser och madrasser av allehanda slag som är fjädrande, tjocka och mjuka är lyx. Faktiskt en vardagslyx som ofta glöms bort, men det är ändå en lyx. Wow, så skönt det är att vakna utan smärtande nackar och axlar. Trots att vi gärna använder hennes säng, Camillas alltså, vill vi nu gärna att hon kommer hem en sväng. Om inte annat så behöver jag hennes hårfärgartalanger, men inte bara därför. Vi saknar henne, det är inte ofta eller faktiskt aldrig som vi har varit ifrån varandra så här länge efter Henkes död så det är ovant och tomt. Fast jag vet att hon är på ingående, nämligen ska hon till Mora under fredagen så då är hon vår efter det. 

Magnus alias exet genomför ingående stuginspektion
Förutom att det var underbart att vakna upp i en mjuk säng, var det inte lika underbart att det var så in i nordens tidigt. Okristligt tidigt för att gå ut, men hundarna krävde kissmöjligheter och en snabb titt på omgivningen utomhus avgjorde det hela. Det blev inte att ta en promenad i de närliggande omgivningarna. Dansbandsveckans efterlämningar var mer än tydliga och känslan utanför porten var allt annat än fräsch. Så Emelie, husgudarna och jag klev sömndruckna in i bilen och for till skogs, eller i alla fall till Byråsen för lite hundaktigt frispring och lite blåsigt uppvaknande för oss tvåbenta. När vi kom tillbaka till de mer centrala delarna måste jag ändå säga att jag är imponerad. På kort tid hade de som arbetar med att hålla vårt samhälle snyggt, verkligen hunnit med att snygga upp en hel del. På bara drygt två timmar hade de lyckats städa bort så gott som alla spår av ovan nämnda efterlämningar. Jag trodde att det skulle ta resten av sommaren som det såg ut, så vilket jobb de hade gjort! 

Emelie tittade på termometern i vattnet och sa:
- det är jättevarmt, nästan 20 grader eller i alla fall 18. 
Under dagen hann vi även med att bada, eller i alla fall Emelie. Jag tyckte att det kändes för kallt, kanske var det den gångna veckans många bad som satt sina spår. Först for vi till Vallsjön, där stugan som vi bott i under veckan som gått ligger, tillsammans med mitt ex tillika Emelies pappa för inspektion. Nämligen är det mina exsvärföräldrar som äger paradiset vi varit i, så stort tack till dem för att vi fick förmånen att vistas där under hela veckan som gått. Jag har snälla exsvärföräldra och ett snällt ex. Vi fick godkänt efter stuginspektionen, så därefter fortsatte vi vår färd till en annan väl dold badplats av underbar karaktär i skogen. Där på bryggan i skogen vågade till och med jag doppa fötterna åtminstone. Det var en härlig dag i går. Vi fick det bästa av allt, naturen, glittrande småvågor, smågrodor, hundspring, bryggreflektion och mjuka sängar, Croodarna (animerad film) via datorn och rinnande vatten när vi diskade.


Livskvalitet
Under veckan som gått har livet visat upp sin komplexitet igen. Dagligen drabbas människor av just den komplexiteten, glädje och sorg i snabba skiftningar. Den här gången gällde sorgen ett barn. Mina tankar går till de anhöriga och den lilla ängeln som begav sig av alldeles för tidigt. Emelies liv består idag av glädje, hon har haft alldeles för mycket sorg i sitt tioåriga liv redan så det är bra. Hon är iväg med en kompis och badar. Lek i kombination med vatten, kan livet bli mer underbart när man är tio år? Själv gör jag, kanske inte lika underbara saker men nödvändiga, jag tvättar upp, dammsuger och studerar det sinande matförrådet. Påfyllning av detta är omedelbart behövligt, men ack så otroligt trist att hålla på med. Nåja, det är faktiskt ännu tristare om det inte blir påfyllt. Faktiskt inte roligt alls, så mission impossib.. nä just det ja.. mission påfyllning är vad som gäller. 

Inga kommentarer: