onsdag 19 juni 2013

Nybörjartur

Lycka och anarki kan se ut på många olika vis. Idag har lyckan varit väldigt lik en fläkt, kladdkaka med grädde, Emelie och glass. Tack vare lyckans olika ansikten har jag under dagen kunnat ta det coolt trots att jag är het, varit totalt speedad på snabbt socker och fått en hel del undanjobbat så morgondagens arbete kan avslutas klockan tolv, samt njutit av Emelies eminenta umgänge under glassiga förhållanden. Finns det så mycket mer att önska? Ja i och för sig kan lycka mycket väl se ut som 96 miljoner också, så det önskar jag alltid.

Förutom lycka har dagen då även inneburit anarkism. Även anarki kan uppenbarligen se lite olika ut, så idag utövade jag tillsammans med en kollega nybörjaranarkism. Det funkar så där, men som sagt så är vi nybörjare. En försvårande faktor är naturligtvis vårt val av arbetsplats. Det känns lite paradoxalt med anarki när man jobbar på en kommun, men skam den som ger sig. Eftersom vi, som sagt, är nybörjare verkar det som vi bara följer vår nya bana kortare stunder åt gången och då mestadels för att vallfärda efter kladdkaka. Nåja, små steg åt gången är ändå steg. Utvecklingen av detta nyinslag på arbetsplatsen kan kanske innebära vallfärder efter frödingebakelser eller möjligen desiréebullar. Det är en spännande tid som väntar.

Nu ska jag luta mig tillbaka i min soffa, njuta av ljudet av skratt från Emelie med kompis som ska sova över och läsa några rader i en bra bok. Det är ytterligare en form av lycka, dock utan några större inslag av anarki. Det gör inget, som nybörjare kan man inte förväntas utöva det nya precis hela tiden. Därför blir det som en något så när välanpassad samhällsmedborgare kvällen kommer att spenderas.   

Inga kommentarer: