söndag 16 juni 2013

Bingen, duschen och fäboden

Halvdöd av trötthet klättrade jag upp ur bingen, släpade mig in i duschen för att bli sittandes där och invänta eventuell energitillströmning. Medan jag satt där, utan tillstymmelse till förnyad energi på intågande, kom istället Engla, den lilla valpflickan som numer är en del av vår familj, inklivandes i duschen. Där klättrade hon förnöjt upp i min famn och blev kvar ändå tills jag bestämde mig för att schamponera henne Det var tydligen droppen, för efter det klev hon ur duschen och kom inte heller tillbaka. Lika trött som jag var när jag klev in i duschen, var jag när jag klev ur den. Det visade sig dock att efter sömn och trötthet kommer fäbodliv, solsken och fika med goda vänner och morsan. Med andra ord bar det av till Majans och Hasses stuga i skogen, för intag av kaffe, tårta och skogsluft. Det var mysigt att sitta ute i solen och prata. Det var mysigt att sitta inne i stugan och surpla kaffe till ljudet av elden, som sprakade i den öppna spisen. För mig var det lite liv, lite livskvalitet, som gav lite ro i själen. 

Fäbodliv 
Efter fäbodlivet återgick jag till min nuvarande hobby, nämligen att sova lite till, bara för att vakna av att Emelie kom hem på ett strålande humör. Kvällen har därefter förflutit under sång, hopp och viss irritation på marsvinen. Allt har Emelie stått för. Själv har jag inte stått alls, utan tillbringat tiden i ryggläge. Jag är trött på att va trött, men nåt som är lite uppiggande är att det kom ett besked om att vi kanske ska få hyra ett hus som ligger lite mer avsides än mitt i centrum. Nästa helg kanske vi ska få komma och kika inuti det. Jag håller alla tummar och tår för att det går vägen. Även om jag totalt avgudar vår nuvarande lägenhet, så avskyr jag läget så ett hus lite längre bort hägrar som en dröm just nu.

Livskvalitet

Inga kommentarer: