lördag 22 december 2012

Halka in här & nu


Snöflingorna singlar åter ner utanför mitt fönster. Camilla ligger i sitt rum och sover tryggt, Emelie är hos sin pappa och kvällen är lugn. Det har varit en bra eftermiddag och kväll, trots att inget blev som jag trodde. Mina planer raserades snabbt, inte av mig, utan av andra runt omkring mig fast genom mitt eget val. Min tanke var att jag skulle skruva ihop ett bord, diska, laga mat och städa. Inget av det har blivit gjort. Istället ledde omständigheterna till en inredningsbutik, en alltiallo butik, en skinnbutik, till min mamma, till min pappa och till mitt ex och Emelie. Hemmet har fått utökad inredning i form av små vackra saker. Snön har visat upp sig från sin vackraste, mest glittrande och väldigt hala sida och släpvagnar har utmärkt sig på olika vis. Sängar har burits, bilar har bytlånats och kaffe har inmundigats i alltför stor mängd för att det ska vara hälsosamt. Tiden har sprungit iväg och det har varit en hel del skratt och några ömmande knän. Kvällen har även innehållit trivsamt umgänge och samtal innehållandes både värme och vikt. Jag har varit i nuet, närvarande, medveten och öppen för samtliga intryck som kommit i min väg. Det har varit en lycklig eftermiddag och kväll helt enkelt. Lycka som bara blir möjlig i stunden, närvarande och här och nu. Fast här och nu, just nu, är jag inte lika lycklig över att behöva hänga min tvätt och lägga i sängkläder i sängen mitt i natten. Men det tar jag, det var det värt och jag är glad att jag valde lite liv istället för rutin. Så mot tvätt och bäddning och sen raka spåret i säng, för att ge även morgondagen en chans att vara livfyllt lycklig.  

Inga kommentarer: