söndag 18 november 2012

Styrka, mod & tillit



Ljuskronan i kapellet
Jag har spenderat stor del av helgen på Stiftsgården i Rättvik tillsammans med en grupp väldigt starka människor, som samtliga har förlorat någon eller några. Det är en suverän grupp full av tillit och mod, för jag ser det som mod att våga dela med sig av det som är det allra innersta. Det går inte annat än beundra dessa människor och förundras över de olika livsöden, som de ger en förmånen att få ta del av. Helgen har därmed varit väldigt utvecklande. Utvecklande, extremt harmonisk och alldeles underbar. För vad kan egentligen vara mer harmoniserande och underbart än vågornas brusande, en vidsträckt utsikt, brasors värmande sken och människor som är en fröjd att ha omkring sig. Det har inte försämrat livskvaliteten det minsta att det dessutom har serverats lunch, eftermiddagsfika, middag, kvällsfika, kvällste med smörgås, frukost och förmiddagsfika. Så underbart bortskämd är det faktiskt helt okej att känna sig då och då.  


Våghalsig helg kompat av vågornas brus
Helgens vistelse påbörjades för min del nere vid Siljans brusande vatten. Vinden rufsade runt i håret och fick vågorna att gå höga och jag kände mig lycklig en stund. Jag älskar vatten och av allt vatten så älskar jag havet allra mest, men Siljan är faktiskt väldigt storslagen den med. Allt vatten i kombination med all vind, gav en frihetskänsla som sällan infinner sig. Det var en riktigt bra start på en suverän helg.

Anette & Elisabeth under en av gruppaktiviteterna

Under vistelsen besökte vi Stiftsgårdens kapell. Det var vackert med utsikt över vattnet och tända ljus, som gav ett välkomnande sken där. En grupp från Fryshuset i Stockholm var där och hade en dansuppvisning under kvällen. Det var en ganska mäktig upplevelse, dansarna som levde sig in till fullo i dansen, ljusen, musiken som dånade ut genom högtalarna och ett kapell som var överfyllt med tysta människor. Nästan alla var tysta i alla fall, utom ett par yngre tjejer som babblade oupphörligt, men inte ens det störde känslan av storslagenhet. 


Kapellet på Stiftsgården i Rättvik


Värmande brasa att sitta vid under en av pauserna
Relativt trött efter alla djupa samtal
Morgonkaffet innan frukost avnjöts med den här utsikten genom rumsfönstret
Det sliter tydligen mer än det går att ana, alla djupa, utlämnande och utvecklande samtal med gruppen. När klockan var 22.20 på lördagskvällen var mitt krut totalt slut och jag somnade som en stock. Nu vet jag åtminstone vart John Blund håller hus, de gånger han är svårflirtad.

Inga kommentarer: