tisdag 31 juli 2012

Det är jag som håller i brösten, sa läkaren

De flesta av mina dagar brukar innehålla en salig blandning av händelser och känslor. Det rör sig inte alltid om stora saker som händer, men det händer åtminstone nåt. Gårdagen började med att min nära vän Majan och hennes familj, som fixat med min bil och igår morse även besiktat den, kom hit och lämnade den på min gård i lagom tid för förestående lasarettstur. Det är en gudagåva i min situation att få bilen hämtad, lagad och återlämnad besiktad och beredd för vägarna. När man inte vet nåt om bilar mer än att de ska funka och dessutom är i den ekonomiska situationen, vars motsvarighet väl snarast går att återfinna i nåt hörn av Syrien, är det helt enkelt likställt med änglavakt att ha såna vänner. Det gör det inte mindre suveränt att de ställer upp, utan att ha någon baktanke om egen vinning undanstoppad i nån hemlig agenda heller, utan de gör det för att de är genuint trevliga människor rakt igenom. Beundransvärt helt enkelt och en synnerligen nämnvärd händelse i min värld.

En av gårdagens andra händelser utgjordes då av redan nämnda tripp till grannkommunens lasarett, närmare bestämt till kirurgavdelningen. Det vore en radikal överdrift att påstå att ytterligare bekantskap med nämnda avdelning stod högst på önskelistan över saker att göra, men ibland eller kanske mest hela tiden får den önskelistan stå åt sidan för mer viktiga saker. Saker som att ta vävnadsprov från brösten till exempel. Det var en bra läkare med humor. Han förklarade en hel del om bröst och körtlar, efter att han inlett vår bekantskap med att lite karskt deklarera att det minsann var han som höll i brösten på det där stället. Rolig typ faktiskt. Sen förklarade han hur bröstkörtlarna ser ut och berättade att det under min vänstra arm fanns något som kunde vara en förändring. Dom visste inte om det var det, men det kunde vara det. Så för att försäkra sig om vad det var hade de bestämt sig för att ta cellprov från ena brösten och funnen knöl. Jag kan stolt meddela att istället för att svimma, satt jag upp medan proven togs. Verktygen som skulle användas såg ut som nån fornlämning från nån gammal tortyrkammare och definitivt inget som borde användas på människor i en mer vänlig miljö. Det avgjorde saken, jag tänkte absolut inte lägga mig när detta intrång i en del av mitt innersta företogs. Nä bättre då att sitta upp, med full utsikt över förödelsen. Förödelsen utgjordes av två stick som inte gjorde särskilt ont, inte ont alls faktiskt. De fick ut nåt som såg ut som blank vätska, vilket de refererade till som celler och jag har ingen anledning att tro att de försökte vilseleda mig. Därefter blev jag omplåstrad och vi fick åka hem. Vi utgjordes av Camilla, morsan och jag och Camilla fick lov att följa med mig in på undersökningen. Frågan är vem som tyckte det var mest läskigt, hon eller jag? Så nu är det bara att vänta i en vecka till tio dagar på svaret. Fram till dess tänker jag utgå ifrån att jag är frisk.  

Kvällens aktiviteter utspelade sig på gräsmattan hemma. Camilla liggandes på ett täcke och jag halvsittandes i en stol. Uppenbarligen är det krävande att genomgå diverse besiktningar, vare sig man är den besiktade eller den som betraktar det hela. Det enda som i övrigt hände för min del var en förflyttning från gräsmattan till soffan, en trivsam förflyttning eftersom den innebar kvalitetsumgänge och serverad ostbricka. Avslutningsvis läste jag en kommentar som rörde mig djupt. Ännu en vänlig människa i en allt annat än vänlig värld. I det stora hela var det en bra kväll.


Omplåstrad

Inga kommentarer: