söndag 15 juli 2012

Alltid i själ & hjärta


Livet knallar vidare, dagar läggs till dagar och blir veckor, månader och år. Konstigt nog går livet vidare fast Carro och Henke inte är med längre. Inte fysiskt i alla fall, men alltid i mina tankar och alltid i mitt hjärta. Tiden går och saker händer, bra saker, mindre bra saker och så har jag mina kvarvarande barn, vänner och familj omkring mig som ständigt förgyller min tillvaro. I fredags till exempel kom en person som jag respekterar högeligen hem till mig med ett vackert rosa kuvert, som glittrade svagt. I kuvertet låg det ett väldigt glittrande kort med texten ”alldeles glittrande, precis som du”, tillsammans med femhundra kronor och en trisslott. Går det att bli annat än glad och tacksam då? Inte för mig i alla fall. Förutom överraskad och rörd, var det nämligen precis det jag blev. Glädjen höll i sig resten av kvällen, så det var en bra kväll. 

Lördagen bjöds det på lunch hos min mor, sen bar det av på visfestival i grannbyn tillsammans med nära vännen Majan och några fler. Under kvällen träffade jag många underbara människor och det var både bra musik, mycket skratt och himla trevligt.. åtminstone tills dagen efter, det vill säga idag. Dagen efter är tydligen den dagen som, oavsett när den inträffar, alltid visar sig vara en vedervärdig dag, så även idag. Har jag lärt mig nåt? Förutom att jag inte ska verbalisera mina tankar så ofta, så nej. Jag kommer antagligen att göra om det hela ganska snart. Jag kommer att avsluta kvällen på denna vedervärdiga dag med att svara på en enkät. Jag är med i en undersökning om föräldrar som förlorat barn genom självmord och har tidigare svarat på relativt många frågor, så nu är det då dags att besvara en del kompletterande frågor. Även om det sliter i min själ varenda gång jag rotar i det som varit, gör jag det ändå gärna för en god sak och jag ser det som en god sak att bedriva studier för att ta reda på mer om allt som har med självmord att göra. Det är viktigt att ta reda på mer om dem som begår självmord, men även om dem som blir kvar när någon anhörig har gjort det. Kunskap är viktigt, för att förhoppningsvis kunna leda till nåt bra. Så därmed är det undersökningarna och studiernas värld som får avsluta denna dag.      

Inga kommentarer: