fredag 4 maj 2012

Helst inga dåliga ligg

Somliga dagar kan antagligen ses som mer underliga än andra. En del gånger rör det sig om hela dagar, andra gånger bara om en del av dagen. Antagligen kan en del av gårdagen anses vara, om inte helt vansinnigt underlig, så i alla fall något besynnerlig. En anledning till det är att den började med en intervju till följd av en situation där ingen intervju brukar ingå. Egentligen är jag inte förvånad, snarare storögt förundrad inför situationens fortgående natur. Dessutom råder viss nyfikenhet kring vart allt kommer att sluta. Det är en spännande del av tillvaron, även om den inneburit och fortfarande innebär en relativt hård kamp för att få möjlighet att återgå till det som de flesta människor ser som det normala. Såna dagar eller delar av dagar har jag lärt mig att spela med, se neutralt leende ut och försöka svara intresserat på vad som sägs. Inte för att jag vill eller tycker det känns särskilt viktigt, snarare för att det ibland är lika bra att glida med för att se vart det bär. Kanske det till sist bär iväg åt nåt trivsamt håll, värt att glida runt lite för innan.

Somliga dagar kan antagligen även ses som mer storartade än andra. Antagligen kan en del av gårdagen anses vara, om inte helt suveränt strålande, så i alla fall relativt storslagen. Anledningen till det är dessa fantastiska människor som jag har förmånen att träffa och höra av i min stävan mot en fungerande framtid. De ger mig tillbaka min tro på mig själv de gånger jag har tappat den. Igår i form av uttalanden som talade till mitt ganska trötta inre. En arbetsrelaterad kvinna sa till exempel till mig: ”du ska aldrig förminska dig för att du har varit och är ärlig, det borde fler vara för det måste få genomslagskraft till slut. Du ska inte låta någon annan ta bort den du är, utan tro på dig själv och ta tillbaka rätten att vara den du är ämnad att vara, den som är du”. En annan kvinna som har ett relativt fäktigt liv ringde mig med meddelandet: ”du är otrolig som orkar stå upp för dig själv i allt som är”. En tredje kvinna sa lite som i förbigående: ”du borde vara här hos oss”. När ord är ärligt menade, vänligt menade och uttalade i syfte att lyfta någon annan för att det är den känslan som finns bakom, kan ord ha en enorm genomslagskraft. Då är ord stora, men det som är störst är människorna som är så aktningsvärda i sin mänsklighet att de ger såna ord till någon annan. Ord som är fyllda med hopp och kraft, tydligt upplyftande och ärliga ord. Egentligen är jag inte förvånad över dessa människors storhet, utan snarare storögt förundrad och tacksam över att få ha dem omkring mig på olika vis.

Somliga dagar kan antagligen till och med ses som mer uttröttande än andra. Antagligen kan en del av gårdagen anses vara, om inte alldeles utmattande, så i alla fall något nertyngande. Ord formaterade till berättelser om total utmattning, önskan om att göra nåt annat och om nåt som borde fungera men som inte fungerar alls från ett flertal håll tågade in i min sfär. Berättelser om nåt jag tidigare varit en del av, men inte längre vill tillhöra. Lämnade efter sig en trött, uppgiven känsla som var svår att skaka av sig. Tröstlöst att det får vara så. Tröstlöst att en del människor verkar ha hur stort tolkningsföreträde som helst, medan andra inte har något utan bara förväntas tiga och lida för att så småningom välja att engagera sig någon annanstans istället. Somliga dagar kan antagligen även anses vara mer underhållande än andra. Antagligen kan en del av gårdagen anses vara, om inte helt hysteriska rolig, så åtminstone rätt roande. Äldsta dottern, älskad som få, informerade mig buttert om att jag de senaste dagarna betett mig som ett barn. Jag replikerade på detta helt omotiverade påhopp genom att ifrågasätta varför hon iså fall inte tagit på sig vuxenrollen och diskat upp hemma. Roande åtminstone för min del, men helt uppenbart inte lika roande för andra.

Alla dessa olika dagsvarande under dagen medförde i alla fall en bestämd känsla. Känslan av att måsta sova, så jag sov stor del av eftermiddagen och kvällen. Upp en snabbis till söta grannen för ananaspaj och kaffe, sen var det åter sängen och sömn som gällde. Faktiskt hela natten och ända fram till halvtre idag. Uppenbarligen kan somliga dagar även anses som mer energifattiga än andra. Antagligen kan en del av gårdagen och dagen idag anses vara, om inte helt kraftlös, så i alla fall rätt uttömd på ork.

Slutsatsen blir således att alla dagar innehåller olika delar, en del bra delar, andra helt förkastliga delar, ytterligare några delar är suveräna och vissa delar genomlever man med viss tolerans inom ramen för hur man bör bete sig. För att likna dagarnas innehåll med sex så kan somliga dagar iså fall ses som olika typer av ligg. Suveräna ligg som lämnar en avslappnat nöjd, ligg man lika gärna kunde vara utan, ligg man provat som lämnat en så totalt otillfredsställd att bara att behöva höra talas om dessa ligg gör en tröstlöst medveten om vad man inte vill vara med om igen och ligg som kanske inte var de allra bästa, men ändå roade för stunden. Alltså är det av största vikt att försöka uppnå en dag fylld med suveräna ligg, arbeta för att välja bort de dåliga liggen och väja allt vad det går för de helt tröstlösa liggen som bara leder till energiförlust, utmattning och en känsla av att aldrig vilja vara med om dessa igen.

Inga kommentarer: