Mitt
liv involverar en mängd olika aktörer efter Carros och Henkes död. En
av dem är försäkringskassan. I mitt fall är det som medspelare, som en
instans som står på min sida i ett samhälle som jag ibland tror består
av medmänskligt förfall, professionalismens professionella sönderfall
och den förlegade gudsformen personlig vinning genom girigt fulspel.
Försäkringskassan är en av de instanser som för min del ställer krav på
den annars förväntade tryggheten, hjälpen tillbaka till livet och det
normala. Ibland går mina funderingar till om mitt fall är unikt eller om
det bara är alla andra fall som det hörs något om, för i mitt fall är
inte försäkringskassan boven. Det är istället den onämnbara. Onämnbar
för att vara omsorgsfull om mig själv, för att inte trampa på någon öm
tå eller på annat vis verka omedgörlig.
Det pratas mycket om försäkringskassan
och deras förfarande med människor i olika utsatta situationer. Senast
under kvällen snubblade jag över en krönika, Vi blev sjuka av sorg,
av Marcus Birro. Där underkänns Försäkringskassans förfarande totalt,
medan delar av det svenska jämförs med en krigszon från ett inbördeskrig
där de sjuka, arbetslösa och ledsna är de civila offren. En krönika av
väldigt läsvärda mått, men den i kombination med allt jag hört, läst och
även sett i min närhet, gör att mina funderingar kring det unika i mitt
ärende förstärks. Precis som redan är nämnt ovan, är försäkringskassan
min medspelare i kampen för att ses som någon med värde, som en värdig
medmänniska, medarbetare eller i alla fall som något annat än ett
kostsamt problem. Naturligtvis är det inte den allenarådande stämplingen
på alla arenor jag rör mig på, tvärtom är det enbart på en arena och då
den arena som vanligtvis brukar vara den positiva beståndsdelen i
återgången till ett normalt liv efter en sjukskrivning som står för den
kategoriseringen. Det krig som Birro menar att bl.a. försäkringskassan
för mot landets medborgare, det för en helt annan instans mot mig.
Funderingarna rör sig därav kring moral, vars betydelse oftast brukar
ses som rättvisa, mod, stolthet och solidaritet med de svaga, eller mer
korrekt så rör sig mina funderingar snarare kring bristen på moral.
Det verkar som om en del, och då den
delen som inte borde vara en sån del, bestämmer sitt värde genom vad de
gör istället för vad de är och det de gör ska per automatik ge en
personlig vinning och ett ytligt erkännande. De verkar som de glömmer
rättigheter, moral och medmänsklighet i sin principiellt ytliga och
själviskt fåfänga tillbedjan av den outvecklade kvarlevan till gud, som
individuell vinning och personlig girighet är. De verkar även som att de
glömmer att en dag, kanske redan i morgon, övermorgon eller om en
vecka, kan det vara dem som livet sveper undan benen för och som då
dessutom blir inbördes nerskjuten av det som borde vara vad som höll dem
uppe och hindrade dem från att rasa igenom, krackelera och förlora den
sista gnistan som gör skillnad mellan att vilja och att inte vilja
längre. Något förunderligt kan det tyckas vara att det tycks som en del
av dem som glömt, borde vara en del av dem som omvärderat vad som är
värdefullt och viktigt. Medan de upplevt glömska småmysande över sin
egen briljanta förmåga att ringlande ta sig fram på en inbillad och väl
upplysta motorväg mot förnuftet och framtiden, färdas resterande
medresenärer på konsekvensernas och den bristande moralens
sönderfallande väg som stupar rakt ner utan annat val än att njuta av
utsikten.
För en del är tydligen försäkringskassan
den biljett som behövs för att bli medresenär på nederlagens och
hjärtlöshetens boulevard. För mig är försäkringskassan en av de aktörer
som bedriver en revolt mot den bristande moralens snabba utförsbacke
vilken enbart för ödeläggelse med sig. Det verkar när allt kommer
omkring som att det är människorna och deras sinne för moral som är det
viktiga, inte instanserna i sig. Återigen detta personliga ansvar,
ständigt återkommande och aldrig möjligt att undkomma. För när allt
kommer omkring är det nog inte en yrkesroll som är det viktiga, utan
snarare vem denna någon är. Det är här det personliga ansvaret och det
egna valet kommer in, för vem vi är utgörs helt och hållet av vem vi
väljer och strävar efter att vi vill vara.
1 kommentar:
Johan Lisra
Birro är katolik, kristdemokrat och homofob. Självklart är han
negativ till all samhällsservice. Själv har jag inte haft med FK
att göra sedan Gabriel var liten och jag tog ut föräldradagar,
jobbade 80% ett par år vilket var omöjligt att förklara för FK/Stockholm och tog fem minuter att förklara på alldeles utmärkta FK/Malung. Talar för att det inte är institutionen i sig som är ond, däremot är vissa delar kidnappade av byråkratorcher med omöjlighet som främsta vapen.
2012-05-14 @ 10:05:47
Ulrika
Johan: Huruvida Birro är katolik eller homofob vet jag inte, så
väl insatt i hans liv och utlägg om livet har jag inte lyckats blivit.
I alla fall inte än. Däremot har jag ett hum om hans kristdemokratiska sida.
Du ser, även dina erfarenheter ger belägg för att det inte enbart
är institutionens fel. I alla fall inte alltid, för nog kan jag lugnt hålla med de som tycker att FK:s regler varit väl hårda. Men FK arbetar åt staten och vem utgörs staten av? Sen kan jag för närvarande, utan problem, ge en mängd personliga exempel från en helt annan del av institutionsvärlden som stöder det. Förutom byråkratiskt och omöjligt, vill jag nog lägga till för stor personlig makt dold bakom en formell roll som en faktor för total uselhet. Speciellt om det dessutom är i kombination med fegspel och idel klappande på ryggen. Själv är jag av den åsikten att det vänligaste någon kan göra är att vara obekväm nog att våga uttala vad som upplevs som fel, även om personen i fråga inte alltid uppskattar det. Det ger åtminstone valet till rannsakan, att se om kritiken är befogad och konstruktiv eller om den bara är gnäll. Så kan det ju kanske leda till, om inte annat, möjligheten att göra annorlunda eller utvecklas och det är iaf det vänligaste man kan ge någon i min värld.
Mycket road av uttrycket byråkratorcher :)
2012-05-14 @ 13:42:05
Skicka en kommentar